누가복음 2:1-14
큰 기쁨이 될 소식
1. 지난 번에 나눈 마가복음서와 달리 누가복음은 예수님의 탄생에 대해서 자세히 기록하고 있습니다.
2. 마가복음이 기록된 이후 약 20년이 지난후에 기록된 누가복음은 마치 뭔가를 잊고 있다는 듯 예수님의 탄생의 기록과 더불어 세례요한의 탄생이야기와 유명한 마리아의 찬가를 교회 공동체에 기록하고 소개하고 있습니다.
3. 자주 말씀드린 것처럼, 예수님이 공생애를 시작하시고 복음을 선포할 때 사람들은 예수님의 말씀과 생애를 기 록해야 한다는 필요성을 느끼지 못했습니다.
4. 마땅한 필기도구도 없었고, 예수님의 사역이 발빠르게 진행되고 있었기때문에 기록하고 나눈다는 것을 상상해보지 못했다고 볼 수 있습니다.
5. 복음서들의 저작이 필요하게 된 것은 예수님과 직접 대면하며 사역했던 제자들이 나이 들어 가면서 였습니다.
6. 자칫하면 잊혀질지 모르는 예수님의 가르침, 그분의 어록을 기록하는 것은 당시 교회공동체를 든든히 하는데 매우 중요한 작업이었을 것입니다.
7. 누가복음 사도행전과 같은 저자입니다. 이 말은 예수님의 복음이 몇몇 중요한 인물들, 베드로나 그 외 제자들 그리고 사도바울의 역량으로 초대교회가 든든히 세워지면서 “데오빌로”라는 특별한 인물에게 전달하는 이야기로 누가복음, 사도행전이 쓰여졌다고 볼 수 있습니다.
8. 여기서 몇가지 누가복음의 특징을 짐작할 수 있습니다. 누가복음 예수 그리스도의 복음에 대한 전체적인 시작과 지금 현재진행중인 사역들을 기록해서 남기기를 원했습니다.
9. 이미 제자들의 헌신으로 초대교회는 소아시아를 넘어서, 유럽 땅까지 전해졌고, 로마의 심장부까지 복음이 전해진 상황입니다.
10. 그리고, 교회에 대한 박해가 시작되면서, 든든히 교회 공동체를 세워가야 할 자료가 필요했고, 더 많은 사람들에게 복음을 전하기 위한 도구로 복음서들이 기록되었다고 볼 수 있습니다.
11. 그러니, 누가복음의 저작 의도는 간단하게 읽어낼 수 있습니다. 첫번째는, 예수님이 어떤 분인가를 소개해야 할 필요가 있었고, 두번째는 예수님이 이 땅에 오신 것이 어떤 의미인가?를 정리할 필요가 있었습니다.
12. 그 중에 예수님의 탄생에 대한 이야기는 이 두가지를 설명하기 위해 반드시 필요한 질문과 답이었다고 볼 수 있습니다.
13. 오늘 보문에 그때에~! 라는 문장으로 본문이 시작합니다.
14. “그때”는 간단한 부사이지만, 이 안에는 새로운 역사와 준비된 시간이라는 중요한 의미가 담겨있다고 볼 수 있습니다.
15. 그때는 시간적으로는 예수의 어머니 마리아와 요셉의 어머니 엘리사벳이 만났을 때를 의미하는 것이고, 그 안에 담긴 숨은 의미는 나이가 많아 임신이 불가능하다고 여겼던 엘리사벳이 아이를 가진 것, 그리고 처녀임에도 불구하고 성령으로 잉태한 마리아, 이 두 사람이 만난 그때는 불가능한 가능성에 속한 두 사람의 이야기에 대한 시간이라고 볼 수 있습니다.
16. 이 “그때”는 결국 모두가 그럴 것이다 하는 예상을 벗어난 전혀 새로운 질서의 도래를 알리는 시간을 의미하는 것입니다.
17. 동시적으로 그때에, 역사적 시간은 아우구투스 황제가 온 세계에 호적 등록을 하게 하였다고 기록하고 있습니다.
18. 역사적으로 호적조사는 두가지 의미가 있습니다. 하나는 전쟁을 치를 때 필요한 군사 동원수를 확인하기 위한 것이고, 두번째로는 세금을 효율적으로 걷기위한 제도적 장치를 마련하기 위한 것입니다.
19. 성경에서 다윗은 호적조사를 통해 자신의 왕국을 과시하려다 하나님의 징계를 받게 됩니다. 호적 조사는 군대와 세금징수를 통해 부강한 나라를 과시하는 것이 목적이지만, 일반 백성들에게는 자식을 군대 보내고, 수확을 공물로 바쳐야 하는 삶의 고통을 의미하기 때문입니다.
20. 이런 의미에서 마리아와 요셉이 황제의 명령을 따라 호적 등록을 하기 위해 자신의 고향으로 올라갔다는 것은 특별한 의미가 있습니다.
21. 세상의 힘을 과시하기 위한 시간에 하나님은 마리아와 요셉을 통해 새로운 질서의 순간을 마련하고 계시기 때문입니다.
22. 3절에 보면, 요셉이 다윗의 자손이기때문에 살고 있던 갈릴리 나사렛에서 다윗의 동네인 유대땅 베들레헴으로 올라갔다고 기록하고 있습니다.
23. 지리적으로 보면, 갈리리 나사렛은 북쪽에 위치해 있고, 베들레헴은 예루살렘 옆에 남쪽에 위치해 있습니다. 그런데 본문에서 “올라갔다”라고 표현한 것은 나사렛을 북쪽이지만, 낮은 평지였고, 베들레함은 “산지” 즉 높은 산지에 있던 동네이기 때문에 “올라갔다”고 표현 한 것입니다.
24. 6절에, 살던 곳을 떠나 호적조사를 위해 베들레헴에 갔는데, 마침 마리아의 해산할 날이 되었다고 합니다.
25. 그리고 우리들이 잘 아는 대로, 여관에 방이 없어서, 구유에 누였다고 본문은 기록하고 있습니다.
26. 우리는 이 구유를 아무런 의심없이 말 구유라고 생각하지만, 당시 이스라엘의 주거형태는 윗층에는 사람이 살고, 아랫 층에 가축들을 키우는 구조였으니까, 그냥, 가축들이 여물을 먹는 통이라고 볼 수 있습니다.
27. 말그대로 사람들이 자는 집에는 방을 구하지 못해서, 아래 가축들이 머무는 자리에서 예수님이 나셨다는 것입니다.
28. 여기서도 이야기는 평행선을 이어갑니다. 세상의 힘은 호구조사라는 권세를 과시하지만, 하나님은 요셉과 마리아를 가장 고생스럽고 형편없는 자리에서 하나님의 아들, 예수를 낳도록 이끌어갑니다.
29. 여기서도 새로운 질서는 좋고 힘있는 자리에서 하나님의 뜻이 실현되는 것이 아니라, 예상치 못하고 우리의 상식을 벗어난, 우리들이 이미 알고 있다고 자부하는 그 생각을 부숴내고 새로운 공간에서 하나님의 역사가 이루어짐을 보여주고 있습니다.
30. 본문은 예수님의 탄생을 알리는 또 다른 방법을 보여주고 있습니다.
31. 9절에 보면, 주의 천사가 밤을 세며 양을 치는 목자들에게 나타나, 10절에 “기쁨의 소식”을 전하고 있습니다.
32. 12절에 “너희는 갓난아기가 포대기에 싸여, 구유에 뉘어 있는 것을 볼 터인데, 이것이 너희에게 주는 표적이다.”
33. 여기서 말하는 표적은 “초자연적인 현상”이라는 뜻을 가진 σημεῖον semeion,이라는 단어를 사용했습니다.
34. 천사들이 목자들에게 “상식적으로 설명할 수 없는 현상”이 지금 볼 수 있게 되었다고 이야기하고 있는 것입니다.
35. 당시 목자들은 성실한 노동자들이 아니었습니다. 밤새 양을 지켰다는 것은 양들을 공격하는 다른 맹수로부터 보호했다는 의미기 이기도 하지만, 사실 다른 목자들이 양을 바뀌치기 하는 것을 막기 위해 밤을 세우기도 했다고 합니다.
36. 목자들은 원래 양들의 주인으로 부터 고용된 고용인으로서 일을 하고 있을 뿐입니다.
37. 주인이 백마리 양을 맡기면, 목자는 계약을 합니다. 온갖 맹수로부터 양을 보호한다는 것은 목자의 목숨도 담보한다는 의미이기때문에, 몇 마리 손실에 대해서 주인이 목자에게 묻지 않는다는 계약을 합니다.
38. 그런데, 목자들이 이런 계약의 틈새를 자신의 이득을 위해 사용하지 않을리 없습니다.
39. 주인은 양이 대충 이정도 손실이 있을 것이라고 짐작할뿐, 정확하게 어떻게 양이 사라졌는지 모릅니다. 목자가 자신을 위해 몇 마리 챙길 수도 있고, 누군가에게 팔 수도 있고, 아니면 잡아먹을 수도 있습니다.
40. 1월은 양들이 새끼를 낳는 시간이 되는데, 이 때 목자들은 더 큰 이득을 챙길 수 있습니다. 주인은 절대로 정확하게 양들이 새끼를 얼마나 낳는지 알지 못하기 때문에 목자들은 마음대로 원하는 만큼 자기를 위해 양들을 챙길 수 있다는 뜻입니다.
41. 그래서 당시에 목자의 이미지는 사기꾼의 이미지였습니다.
42. 삯꾼 목자라는 비유로 예수님이 요한복음에서 말씀하신 것도 바로 이 이유 때문입니다.
43. 천사가 이런 삯꾼이라는 별명을 가진 목자에게 나타나서 예수님의 탄생을 알렸다는 것도 이상한 일입니다.
44. 그들의 입에서 나온 말이 거짓말로 느껴질 수 있음에도 하나님은 목자들의 입을 통해 "가장 높은 곳에서는 하나님께 영광이요, 땅에서는 주께서 기뻐하시는 사람들에게 평화로다."라는 고백을 하게 합니다.
45. 효과적으로 효율적으로 예수님의 탄생을 알리려면 적어도 목자의 입을 통해서는 안됩니다. 이것이 우리들이 생각하는 상식, 또는 합리적인 판단입니다.
46. 예수님이 이 땅에 오신 것은 “우리들에게 고정된 생각을 넘어서는 하나님의 계획”은 오류 투성이라는 불만을 갖게 할 수 있습니다.
47. 상식적으로 말도 안되는, 적어도 이렇게 하면 안되는 공간과 자리, 사람을 통해서 예수님의 탄생이 이루어졌습니다.
48. 누가복음은 예수님이 어떤 분이고, 이 땅에 오신 이유를 우리들에게 익숙한 질서의 세계에서, 새로운 질서로 우리들의 삶이 옮겨 지기를 바라신 것 같습니다.
49. 오늘 우리들은 매년, 세상은 Holyday라고 이야기하고, 우리들은 크리스마스라고 이야기하는 예수님의 탄생의 의미는 “새로운 질서속에 우리들의 삶을 던져 놓을 수 있는가?”에 대한 질문을 받고 있는 것이라고 볼 수 있습니다.
50. 예수님의 탄생은 고정된 하나님의 방향을 하나님의 구원은 어느 누구에게나 허락되어진다는 새로운 방향으로 이끌어갑니다.
51. 모두가 열광하는 자리가 아닌, 소외되고, 관심 없는 곳에서 하나님의 일이 일어나고 있음을 보여주고 있습니다.
52. 요즘 독서모임에서, 와일드 후드라는 책을 읽고 있습니다. 서론을 조금 읽었는데, 내용은 이렇습니다. 모든 동물, 종에는 사춘기가 존재한다고 합니다.
53. 이런 시간을 와일드 후드라고 이야기하는데, 해달에 대한 내용이 흥미로웠습니다.
54. 캘리포니아 몬트레이에, 모스레이 연안은 상어가 득실대는 곳에는 어떤 바다생물도 얼씬거릴 수 없는 곳이 라고 합니다.
55. 그런데, 그 중에 유일하게 사춘기, 즉 어린 해달이 그곳을 헤엄쳐가는 무모함을 보인다고 합니다.
56. 모든 생물들이 얼씬거리지 않는다는 것은 꽤 본능적인 결과입니다. 생존에 대한 본능,
57. 그런데, 사춘기 해달은 그 생존의 본능을 거스르는 행위를 통해 어른 해달로 성장한다고 합니다.
58. 성장은 예상치 못한 곳을 향해 자신의 생명을 던지는 행위와 같은 것 같습니다.
59. 아마 저와 여러분들도 성장을 위한 희생과 고통을 견디며 지금까지 살아왔다고 볼 수 있습니다.
60. 예수님이 이 땅에 오신, 성탄의 의미도 마냥 좋은 것이 하늘에서 뚝 떨어진 것이 아니라, 세상이 마련한 질서를 부셔내고, 새로운 질서속에서 역사하시는 하나님의 희생을 드러낸 사건이라고 볼 수 있습니다.
61. 모든 환경이 극한이었고, 불리한 상황인데, 그 순간에 마침내 하나님의 거룩성이 더 크게 빛을 바랬습니다.
62. 우리들이 기억해야할 성탄의 의미, 그리고 초대교회가 기억하고 마음에 새기고 싶어했던 예수께서 이 땅에 오신 이유는 우리를 전혀 다른 질서의 공간으로 초대하기 위한 것입니다.
63. 이 초대는 때로는 우리를 어렵고 힘들게, 생존을 위협하는 자리에서 더 명확하게 드러나진다는 것을 기억하시고, 성탄의 기쁨을 나누는 저와 여러분이 되기를 간절히 바랍니다.
Luke 2:1-14
Good news that will bring great joy
1. Unlike Mark's Gospel, which we discussed last time, Luke's Gospel gives a detailed account of Jesus' birth.
2. Written about 20 years after Mark's Gospel, Luke's gospel records and introduces to the church community the birth of John the Baptist and the famous hymn of Mary in addition to the account of Jesus’ birth.
3. As we have often said, when Jesus began his public ministry and proclaimed the Gospel, people did not feel the need to record his words and life.
4. There were no proper writing instruments, and Jesus' ministry was moving so quickly that the idea of recording and sharing was unthinkable.
5. the need to write the Gospels arose as the disciples who had worked face-to-face with Jesus grew older.
6. Recording the teachings of Jesus, his writings that might otherwise be forgotten, would have been a crucial task for the church community of the time.
7. Luke is the same author as Acts, which means that Luke and Acts were written to tell the story of the Gospel of Jesus to a particular person named " Theophilus" as the early church was being built up by a few important people, Peter and the other disciples, and the apostle Paul.
8. We can recognize some of the characteristics of Luke's Gospel here. Luke wanted to record the entire beginning of the Gospel of Jesus Christ and the ongoing ministry of Jesus Christ.
9. the early church had already spread beyond Asia Minor into the lands of Europe and the heart of Rome, thanks to the disciples' commitment.
10. Then, as persecution of the church began, there was a need for resources to build a strong church community, and the gospels were written as a tool to reach more people.
11. Luke's intentions in writing the Gospel can be read. First, it was necessary to introduce who Jesus was, and second, to summarize what it meant for Jesus to come to this earth.
12. The story of Jesus' birth was a necessary question and answer to explain these two things.
13. Today's reading begins with "At that time~!".
14. "At that time" is a simple adverb, but it carries an essential meaning of a new history and a time of preparation.
15. The "then" refers to the time when Mary, the mother of Jesus, and Elizabeth, the mother of Joseph, met. The hidden meaning behind it is the time when Elizabeth, who was older and thought to be unable to conceive, had a child, and Mary, who the Holy Spirit conceived despite being a virgin, and the story of two people who belonged to impossible possibilities at the time they met.
16. This "then" is meant to mark the arrival of an entirely new order of things that no one expected to happen.
17. At the same time, historical time records that Emperor Augustus ordered the entire world to register at that time.
18. Historically, the census had two meanings. One is to determine the number of soldiers needed to wage war, and the second is to create an institutional device for efficiently collecting taxes.
19. In the Bible, God disciplined David for trying to show off his kingdom through a census. The census aims to show off the kingdom's wealth through military and tax collection. Still, for the ordinary people, it means the suffering of life as they have to send their children to the military and give their harvest as tribute.
20. In this sense, it is of particular significance that Mary and Joseph went to their hometown to register their birth at the emperor's behest.
21. In a time of worldly displays of power, God is arranging a new order through Mary and Joseph.
22. In verse 3, it says that Joseph went up from Nazareth in Galilee, where he lived because he was a descendant of David, to Bethlehem in Judea, David's neighborhood.
23. Geographically, Nazareth of Galilee is located in the north, and Bethlehem is in the south, next to Jerusalem. However, the text says "went up" because Nazareth was north but low and flat, and Bethlehem was “hil city," meaning it was in a high mountainous area.
24. In verse 6, it says that they left their residence and went to Bethlehem to be enrolled in the civil registry, which happened to be the day of Mary's dispersal.
25. And the text says that, as we know, there was no room in the inn, so they laid him in a manger.
26. We think of this manger as a horse manger without question. Still, since the housing in Israel consisted of people living upstairs and livestock downstairs, it could just as quickly be a trough for livestock to drink from.
27. they couldn't get a room in the house where the people were sleeping, so Jesus was born from where the animals were staying downstairs.
28. Here again, the story runs parallel. While the powers of the world flaunt their authority, God leads Joseph and Mary to give birth to the Son of God, Jesus, in the most challenging and unglamorous of places.
29. Here again, the new order shows that God's will is not realized in excellent and powerful places but in unexpected and unconventional spaces that shatter the very ideas we pride ourselves on knowing.
30. The text shows another way of announcing Jesus' birth.
31. In verse 9, the angel of the Lord appears to shepherds counting the nights and tending their sheep, bringing "good news of great joy" in verse 10.
32. In verse 12, "You will see a newborn baby wrapped in swaddling clothes and lying in a manger, and this is the sign that will be given to you."
33. The word used for sign here is σημεῖον semeion, which means "supernatural phenomenon".
34. The angels tell the shepherds that a "phenomenon that cannot be explained by common sense" is now visible to them.
35. Shepherds were not conscientious workers in those days. Keeping the sheep overnight may have meant protecting them from other predators that attacked them, but shepherds often set up shop to prevent other shepherds from switching sheep.
36. The sheep owners initially hired shepherds to do their jobs.
37. When an owner entrusts them with a hundred sheep, the shepherds have a contract. Protecting the sheep from all kinds of wild animals means risking the shepherd's life, so the owner agrees not to ask the shepherd if he loses a few.
38. However, the shepherds use this contractual loophole to their advantage.
39. The owner only knows precisely how the sheep disappeared, except that he has a rough estimate of the loss. The shepherd might keep a few for himself, sell them to someone, or eat them.
40. January is lambing time when the shepherds can make a more significant profit. Since the owner never knows precisely how many lambs the sheep will have, the shepherds can take as many as they want.
41. so the image of a shepherd in those days was that of a trickster.
42. This is why Jesus spoke in the Gospel of John in the parable of the hired hand shepherds.
43. It is also strange that an angel should have appeared to a shepherd with this nickname of a laborer to announce the birth of Jesus.
44. Even though the words that came out of their mouths could be perceived as lies, God allowed the shepherds to confess, "Glory to God in the highest, and on earth peace to those on whom the Lord is pleased."
45. If the birth of Jesus is to be announced effectively and efficiently, it must not be through the mouths of shepherds, at least. This is what we think of as common sense or reasonable judgment.
46. the coming of Jesus to earth can lead to the complaint that "God's plan beyond our fixed ideas" is fraught with error.
47. the birth of Jesus took place in a space, place, and person that common sense tells us makes no sense, or at least shouldn't have.
48. Luke wants us to understand who Jesus is and why he came to earth so we can move our lives from a world of familiar order to a new one.
49. The meaning of the birth of Jesus, which we celebrate every year on what the world calls Holyday and Christmas, is that we are being asked, "Can we place our lives in a new order?"
50. the birth of Jesus moves the fixed direction of God into a new direction: God's salvation is available to all.
51. It shows that God's work is happening not in the center of attention but in the marginalized and uninteresting places.
52. In my book club, we're reading Wild Hood. I read a bit of the introduction, which goes something like this. It says that every animal, every species, has a puberty period.
53. This period is called the Wild Hood, and I found the part about sea otters fascinating.
54. The shark-infested waters off the coast of Moss Landing in Monterey, California, are said to be a place where no sea creature would venture.
55. However, only one of them, a juvenile sea otter, is said to be reckless enough to swim there.
56. It is quite intuitive for all creatures to stay away. An instinct for survival,
57. However, it is said that adolescent sea otters grow into adults by going against that survival instinct.
58. Growth seems to be throwing one's life into the unexpected.
59. Perhaps you and I have lived our entire lives enduring sacrifice and pain to grow.
60. The meaning of Christmas, the coming of Jesus to earth, can be seen as an event in which something good did not just fall out of the sky but an event that shattered the world's established order and revealed God's sacrifice to work in a new order.
61. the circumstances were extreme; the odds were stacked against them, and it was at that moment that the holiness of God finally shone through.
62. the meaning of Christmas for us, and the reason for Jesus' coming to earth that the early church wanted to remember and take to heart, is to invite us into a space of a different order.
63. Remember that this invitation is sometimes seen more clearly in the places that push us hard, challenge us, and threaten our survival; may it be me and you who share in the joy of Christmas.
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