top of page

대림절 셋째주일, 12월17일 주일 설교원고



데살로니가전서 5:16-24

기쁨이 넘치는 기다림


1. 데살로니가전서는 바울 서신 중에서 가장 긍정적이고 희망이 넘치는 본문이라고 볼 수 있습니다.

2. 지난주에 가장 먼저 쓰여진 복음서가 “마가복음”이라고 말씀드렸는데, 가장 먼저 쓰여진 “신약성서”는 “데살로니가 전서”입니다.

3. 학자마다 조금씩 차이가 있지만, 데살로니가 전서의 저작시기는 “50년에서 51년경”정도로 보고 있습니다.

4. 예수님이 공생애를 30년하신후에, 십자가 사건이후 제자들이 성령 받은 사건을 대략 계산을 해보면, 초대교회가 시작한지 20년안된 시간에 기록된 것이라고 볼 수 있습니다.

5. 그러면 당시의 생생한 초대교회의 모습이 담겨져 있을까? 네 그렇습니다. 당시 교회가 어떤 고민과 방향을 두고 있는지를 잘 보여주고 있습니다.

6. 처음에, 가장 긍정적이고, 희망이 넘치는 본문으로 데살로니가 전서를 소개했는데, 그러면 당시에 모든 것이 완벽하게 문제 없이 교회가 세워졌을까? 그렇지 않습니다.

7. 초대교회에 가장 큰 도전은 예수님이 다시 오신다는 재림이 언제 이루어지냐 라는 것이었습니다.

8. 이 문제가 가장 큰 도전이었던 이유는 예수님이 부활하시고 승천하시면서 다시 오시겠다는 말씀에 과연 언제 다시 오시는 가? 에 대한 계산법이 다르다는 것이 문제였습니다.

9. 교회안에 젊은이들이 재림이 곧 이루어진다는 임박한 시간 계산으로 “아탁토이” 즉 게으른 자로 번역되는 그룹들이 교회안에서 빈둥대고 있었습니다.

10. 이 “아탁토이”들의 가장 큰 문제는 예수 그리스도의 복음을 오직 “재림”에만 초점을 맞춘 결핍된 신앙생활을 주장하는 것이 큰 문제였습니다. (신앙에는 많은 주제가 있음에도)

11. 오늘 날로 보면, 열광적인 종말론을 주장하며, 기독교 신앙을 마치 심판에만 집중하며 신앙 생활하는 것이 옳다고 주장하는 그룹과 비슷한 모양이라고 할 수 있을 것 같습니다.

12. 이런 문제는 기독교 신앙을 전파하기는 커녕, 교회안에 가짜교인과 진짜교인이 있다고 주장하고, 심지어 교회도 진짜교회와 가짜 교회가 있다고 주장을 펼치게 합니다.(하나님이 하실을 일을 종말론적인 관점에서만 다루는 것)

13. 예수님의 재림을 말씀하신 대로 이루어지겠지만, 오신다는 예수님이 오시지 않고 있는 현실, 즉 지연된 재림에 대해서 설명이 필요했습니다.

14. 이런 상황에서 데살로니가 교회는 흔들렸고, 어려웠고, 교회 공동체 신앙생활은 늘 엉뚱한 것에 마음을 빼앗겨서 정작 중요한 “그리스인으로 사는 삶”에는 관심을 가지지 못했습니다.

15. 당시 데살로니가 도시에 사는 사람들은 대부분 스스로 노동을 해서 먹고사는 수공업자들이었습니다.

16. 수공업에 종사하다 보니, 노예에 대한 언급이 없고 스스로 노동하는 것에 익숙한, 그렇지만, 자유인으로 나름 풍족하게 삶을 살았던 계층들이 모여 살았다고 합니다.

17. 예수님의 재림이 곧 올것이라고 믿었던 사람들은 곧 세상이 뒤집어 지니, 노동을 하지 않아도 된다고 생각 하였고, 반대로 노동을 가장 큰 숭고한 삶이라고 여기던 자들에게, 노동을 하지 않고 게으름을 피는 젊은이들은 그들이 지켜온 전통을 위협하는 것으로 인식했을 것입니다.

18. 이런 정황에 바울은 분별된 종말론적인 신앙을 가르치고, 예수님의 재림은 기대와 소망, 그리고 기다림과 하나님의 시간에 대한 이해를, 또한, 그리스도의 복음에는 예수님의 재림만이 전체적인 주제가 아니라, 예수님이 이 땅에 오심, 예수님의 공생애, 예수님의 가르침과 복음 선포등이 골고루 중요하게 여겨야 하며, 결정적으로는 이것을 믿고 사는 사람들이 삶으로 살아내는 것이 중요하다는 것을 바울이 편지로 가르치고 있는 것입니다.

19. .믿는 사람들이 사는 삶이란, 교회안에서 공동체적인 삶이라고 이야기할 수 있고, 이것은 오늘 날 “교인의 삶, 또는 성도의 삶”이라고 할 수 있을 것 같은데, 이에 대해 바울은 명령문을 사용해서 오늘 본문을 통해 교회에 권면하고 있습니다.

20. 오늘 본문에서 바울은 여섯번의 긍정적인 명령어와 두번의 부정적인 명령어를 사용하고 있습니다.

21. 긍정적인 명령은 기대와 소망이 담긴, 아직은 이루어지지 않았지만, 반드시 그렇게 했으면 하는 요청일테고, 부정적으로 “하지마라”는 명령은 이미 잘못하고 있는 것에 대한 중지를 명령하는 것이겠죠

22. 기대와 소망이 담긴 명령은 “항상 기뻐하십시오” , “끊임없이 기도하십시오”, “모든 일에 감사하십시오, 분간하십시오, 굳게 잡으십시오, 모든 악을 멀리하십시오”

23. 이렇게 여섯가지입니다.

24. 기뻐하는 것, 기도하는 것, 감사하는 것, 분간하는 것, 굳게 잡는 것, 여러가지 모양의 악을 멀리하는 것, 이 여섯 가지가 지금 바울이 성도들에게 부탁하는 그리스도인의 삶의 모습이라는 것입니다.

25. 항상 기뻐하는 건 불가능합니다. 고난은 늘 함께한다고 이야기하지만, 항상 기쁘다는 말은 잘 하지 않습니다.

26. 하지만, 고난을 보내고 부딛히는 햇살에 기뻐할 수 있다고 이야기할 수 있습니다. (청년들 기말 시험을 끝내고 하는 말에서 찾을 수 있다.)

27. 끊임없이 기도하는 건 가능할까요? 어떻게 맨날 기도합니까? 우리들이 생각하는 기도는 성전에서 나와 기도하는 것만 생각합니다.

28. 노동이 기도요, 기도가 노동이라는 말이 있습니다. 태백 예수원에 가면 걸려있는 문구에요

29. 이 말은 삶이 기도이어야 하고, 기도가 삶이어야 한다는 것입니다.

30. 여러분이 걸어다닐 때, 운전할 때, 그 순간에도 기도의 순간일 수 있습니다.

31. 지난주에 설거지를 하면서도 깊은 기도로 나아가는 것을 경험했습니다.

32. 강아지를 산책하면서도 기도의 공간으로 나아갈 수 있다는 것을 느꼈습니다.


33. 모든 일에 감사한다는 건 사실 기뻐하는 것, 기도하는 것보다 불가능해 보입니다.

34. 감사에 대한 우리의 기준이 생각보다 엄격하기 때문에 그런 듯합니다.

35. 어느 순간, 삶을 돌아보면 감사한 것들을 하나씩 하나씩 발견하게 될 때가 있습니다. 불평만 가득한 가운데 감사를 찾을 수 없는데, 멈춰선 어느 순간 갑자기 감사를 느낄 때가 있습니다.

36. 가장 불가능해 보이지만, 생각해보면, 가능할 것 같다는 생각이 듭니다.

37. 분간한다는 것은 “우선순위”에 대한 질문입니다.

38. 살면서, 무엇을 우선순위에 두고 삶을 결정하는지 살펴야 합니다.

39. 보편적으로 교회는 여러분들이 “예배에 빠지지 않는 것!”을 이야기하지만, 저는 그보다도 더 근본적인 우선순위를 말씀드리고 싶습니다.

40. 하나님이 우리를 사랑하신다는 사실을 기억하는 것입니다. 어떠한 상황이 삶에서 일어나도 하나님이 우리를 사랑하시고, 우리를 구원하시고, 우리를 죽기까지 그 사랑을 보여주셨다는 사실을 잊지 마셔야 합니다.

41. 좋은 것을 굳게 잡으라는 것은, 흔히 신앙생활에서 느끼는 기쁨을 한 순간의 감정으로 날려버리는 것을 조심하라는 뜻입니다.

42. 신앙생활의 기쁨을 경험할 때가 있습니다. 하나님이 함께하시고, 늘 은혜가 가득 차오르는 것을 경험할 때가 있습니다.

43. 그런데, 제가 장담하는데 이 신앙생활의 기쁨이 매일 지속되지 않습니다. 순식간에 잊어버리고, 언제 은혜 받았는지, 언제 하나님이 사랑하시는 지를 느꼈는지도 모르게 순식간에 잊어버리는 것을 종종 보게 됩니다.

44. 우리들만 그런게 아니라, 성경에 보면 이런 모습들을 어디서든 발견할 수 있습니다. 좋은 것을 굳게 붙들라는 것은, 잊지 말라는 것입니다. 늘 기억하고 살아야 한다는 것입니다.

45. 여러가지 모양의 악을 멀리하라는 것은 우리 생각보다, 악은 다양하게 우리에게 접근할 수 있다는 의미입니다.

46. 교회 다니는 사람들이 누구에게 시험을 받습니까? 같은 교인한테 받습니다.

47. 신기하죠. 교회 다니는 사람은 누구때문에 힘듭니까? 교회같이 다니는 사람때문에 힘듭니다.

48. 목사는 누구때문에 힘들겠어요? 스님 때문에요? 그렇지 않습니다. 성도때문에 힘들어 합니다.

49. 이해가 안되죠?, 악함 또는 고난은 예상치 못한 가장 가까운 사람을 통해 주어질 때가 있습니다. 그러면 그때를 잘 분별할 수 있어야 합니다.

50. 이 여섯가지 긍정적인 명령은 내용은 다르지만, 한가지 확실한 게 있습니다.

51. 하나의 큰 물줄기를 놓치지 않으면 성취할 수 있습니다.

52. 그 큰 물주기가 무엇이냐 면, 두가지 “하지마라”는 부정적인 명령에서 힌트를 얻을 수 있습니다.

53. 첫번째 “성령의 불을 끄지 마라”, 그리고 두번째, “예언을 멸시하지 마라” 이 두문장에서 교회는 이 두가지를 잊어버리면, 기뻐할 수도 없고, 감사할 수도 없고, 분별할 수도 없고, 악을 이겨낼 수도 없고, 기도할 수도 없고, 굳게 잡을 수도 없다는 것입니다.

54. 성령의 불은 교회를 일으킨 하나님의 임재의 상징입니다. 교회는 성령의 역사로 시작되었습니다. 열린교회도 성령의 역사로 시작된 것입니다.

55. 사람이 계획해서, 그냥 분위기 좋게 몇사람 모여서 점심 같이 먹으면서 생긴 것이 아닙니다.

56. 이렇게 성령의 불로 교회가 세워지면 이 교회는 “예언을 기대하고 소망하는 것”을 통해 교회가 유지되어지는 것입니다.

57. 교인들의 헌금, 목사가 있고 없고, 건물이 있고, 없고, 주차장이 있고, 없고로 교회가 유지되는 것이 아닙니다.

58. 교회는 하나님이 우리에게 드러내시는 예언을 통해 유지되어지는 것입니다. 그런교회가 바로 성령의 불로 세워진 것입니다.

59. 대림절의 의미는 기다림이라고 말씀드렸습니다. 그런데 또 한가지 의미가 있습니다. 대림절의 또 다른 의미는 “이행” 즉 프로세싱이라는 의미로, 무언가를 채워가는 의미도 함께 가지고 있습니다.

60. 완성되어가는 것, 점점 채워짐으로 완성되어가는 과정을 기대하는 것이 대림절이 우리에게 주는 의미입니다.

61. 다르게 말씀드리면, 문지방을 넘어서는 것이라는 의미로 이해할 수 있습니다.

62. 이걸 좀 어렵게 설명하면 “리미널러티”라고 이야기할 수 있을 것 같습니다. 이말은 라틴어 “리멘”에서 파생된 말인데, 어딘가에 묶여서 꼼짝 못하는 게 아니라, 그 경계, 아까 말씀드린 문지방을 넘어서서 전혀 새로운 존재로 세워지는 것을 의미하는 것입니다.

63. 이걸 기독교적인 용어로는 “은총”이라고 할 수 있을것 같습니다. 은총, 은혜를 하나님이 일방적으로 우리에게 주시는 것입니다.

64. 이를 통해 우리들은 은총을 통해 구원받지 못하는 자리에서 구원받는 자리로 옮겨지는 것이고, 사랑할 수 없는 존재에서, 사랑을 희생을 통해 실천하는 존재가 되어가는 것입니다.

65. 성령의 불을 꺼뜨리지 않고, 예언의 능력이 이 열린교회에서 일어나고 있음을 확신한다면, 우리들은 과감히 우리의 존재를 좀더 근사한 자리로 한발짝 내딛을 수 있을 것입니다. 마치 문지방을 넘어서, 혹은 보이지 않는 경계를 넘어서 새로운 공간에 자리하는 것처럼, 우리들은 새 사람으로 이 땅에 존재하는 그리스도인으로 살아갈 수 있다는 것입니다.

66. 이런 이해와 기대가 있어야 우리들은 온전한 성도의 삶을 살아갈 수 있는 것입니다.

67. 성령의 능력으로, 그리고 하나님이 우리에게 말씀하시는 예언에 대한 기대로 우리들은 항상 기뻐할 수 있고, 끊임없이 기도할 수 있고, 모든 일에 감사할 수 있고, 모든 것을 분간하여 우선순위를 세워가고, 굳게 잡을 것을 놓치지 않고, 모든 모양의 악들을 물리칠 수 있다는 것입니다.

68. 기독교인으로 살아가는 우리들에게 가장 중요한 것은 지금 우리들이 붙들어야 할 중심은 “성령의 능력, 하나님의 말씀이 우리를 통해 이루어질 예언들이 선포되어지고 있다는 확신” 이것을 붙들고 이 땅을 살아가면,

69. 우리들의 믿음은 지치지 않을 것이며, 흔들리지 않을 것입니다.

70. 좀더 쉽게 이야기하면, 여러분을 시험들게 하는 것들에 흔들리지 않을 것이고, 고난이 신앙을 포기할 조건이 될 수 없으며, 여러가지 부족한 것들이 우리들의 신앙을 세워가는데 방해하는 조건으로 근심하지 않게 할 것입니다.

71. 하지만, 이 중요한 물줄기, 성령과 예언을 놓치면 우리들은 모든 것을 잊어버릴 수 있습니다.

72. 반대로 이 두가지, 성령과 예언을 단단히 붙들고 있으면, 우리들은 항상 기뻐할 수 있습니다.

73. 대림절, 우리를 새로운 존재로, 새로운 공간으로 이동시키는 한발짝의 움직임을 소망하는 시간입니다.

74. 새로운 자리, 성령과 예언이 가득한 자리에 우리들의 삶이 놓여 있다면, 우리 교회가 놓여 있다면, 우리들은 두려운 것이 없습니다. 이게 바로 믿는 자들이 지니고 있는 구별된 삶이라는 것을 기억하시는 저와 여러분이 되기를 간절히 바랍니다.


1 Thessalonians 5:16-24

Waiting with joy


1. 1 Thessalonians is arguably the most positive and hopeful of Paul's letters.

2. Last week, we mentioned that the first Gospel to be written was the Gospel of Mark, and the first New Testament book to be written was 1 Thessalonians.

3. Although scholars differ slightly on when 1 Thessalonians was written, it is believed to have been written around 50 and 51.

4. If we roughly calculate the time between Jesus' 30 years of public ministry and the disciples receiving the Holy Spirit after the crucifixion, we can see that it was written less than 20 years after the early Church began.

5. Does the book contain a vivid picture of the early Church at that time? Yes, it gives us a good idea of the concerns and direction of the Church at that time.

6. At the beginning, I introduced 1 Thessalonians as the most positive, uplifting text, so does that mean that everything was excellent with the Church at the time? No, it doesn't.

7. The biggest challenge for the early Church was when the second coming, the return of Jesus, would take place.

8. It was such a big challenge because when Jesus said he would come back in his resurrection and ascension, there were different calculations for when he would come back.

9. there were groups of young people in the Church who were "ataktoi," which translates to lazy, calculating the imminent time of the second coming.

10. the biggest problem with these "atactoi" was their insistence on a deficient presentation of the Gospel of Jesus Christ that focused solely on the "second coming" (even though there are many themes in the faith).

11. Today, it's similar to a group that advocates fervent apocalypticism and insists on living the Christian faith as if it were focused solely on judgment.

12. Instead of spreading the Christian faith, these issues lead to claims that there are fake members and actual members in the Church, and even churches claim that there are fundamental churches and fake churches (dealing with what God is going to do only in eschatological terms).

13. the reality that Jesus' return would be as He said it would be, but He wasn't coming - the delayed return - needed to be explained.

14. In this situation, the Thessalonian Church was shaky and difficult, and the church community's holy life was always preoccupied with the wrong things and not interested in what mattered, "living the Greek life."

15. Most people in Thessalonica were artisans who earned their living by working for themselves.

16. Due to their craftsmanship, a class of people were accustomed to working for themselves but also accessible and lived a relatively prosperous life, with no mention of slavery.

17. Those who believed in the imminent return of Jesus would soon see the world turned upside down and would not have to work; conversely, for those who regarded labor as the highest form of life, young people who did not work and were idle would have been perceived as a threat to the traditions they upheld.

18. it is in this context that Paul teaches a discerning eschatological faith, that the return of Jesus is an expectation, a hope, an understanding of waiting and of God's time, and that the Gospel of Christ is not only about the return of Jesus, but that the coming of Jesus to earth, the communion of Jesus, the teaching of Jesus and the proclamation of the Gospel are equally important, and, crucially, that this is lived out by those who believe and live.

19. The life of believers is communal in the Church, which we might call "the life of the church" or the life of the saints, and Paul uses the imperative to encourage the Church in today's text.

20. In today's passage, Paul uses six positive and two negative commands.

21. Positive commands are requests for something that hasn't happened yet, but you want it to happen, with expectations and hopes. Negative "don't" commands are orders to stop doing something you're already doing wrong.

22. imperatives with expectation and hope are "Rejoice always," "Pray constantly," and "In everything give thanks, be discerning, hold fast, and abstain from all evil."

23. These are the six.

24. Rejoice, pray, give thanks, be of good cheer, be discerning, hold fast, and abstain from evil in all its manifold forms: these six things are the pattern of the Christian life that Paul is now asking the saints to live.

25. It is impossible to rejoice all the time. We say suffering is always with us, but we don't often say we are joyful.

26. However, we can say that we can rejoice in the sunshine that hits us after hardship. (This is what young people say after finishing their final exams).

27. is it possible to pray constantly? How do you pray all the time? When we think of prayer, we only think of coming out of the temple and praying.

28. There is a saying that labor is prayer, and prayer is labor. That's what they say when you go to Taebaek Jesus Abbey.

29. It means that life should be prayer, and prayer should be life.

30. When you're walking around and driving, even that moment can be a moment of prayer.

31. I moved into deep prayer last week even as I washed the dishes.

32. I realized I could move into a prayer space while walking my dog.


33. Being grateful in all things seems more impossible than rejoicing or praying.

34. It may be because our standards for gratitude are stricter than we realize.

35. At some point, you'll look back on your life and find one thing after another that you're grateful for. Amid all the complaining, you can't find gratitude, but when you stop, you suddenly feel grateful.

36. It seems like the most impossible thing to do, but when you think about it, you realize it's possible.

37. To be distinguished is a question of "priorities".

38. In life, you have to look at what you prioritize and what determines your life.

39. The Church typically talks about you "not missing a service!" but I'd like to talk about a more fundamental priority than that.

40. remembering that God loves us. No matter what happens in life, we must never forget that God loves us, saves us, and shows us love even unto death.

41. Hold fast to the good things, which often means being careful not to let fleeting emotions blow away the joy of our faith.

42. There are times when we experience the joy of our faith. Sometimes, God is with you, and you are filled with grace all the time.

43. But, I can assure you, this joy of the faith doesn't last every day. We often find ourselves forgetting, forgetting in an instant, not knowing when we've been graced, not knowing when we've felt God's love.

44. It's not just us; we see it everywhere in the Bible. When we are told to hold fast to what is good, we are advised not to forget. We are told to always remember and live by it.

45. to abstain from evil in its many forms means that evil can approach us in more ways than we realize.

46. Who do you think church members are tested by? Their fellow church members.

47. It's funny, who do church members suffer from? The people they go to Church with.

48. Who do you think a pastor is tested by? The monk? No, he suffers from the members of the congregation.

49. You don't understand, do you? There are times when evil or hardship comes through those closest to you when you least expect it, and you need to be able to discern when that happens.

50. these six positive commands are different in content, but one thing is sure.

51. You can accomplish them if you catch one significant trickle.

52. As to what that great stream is, we can get a hint from the two "don't" negative commands.

53. The first, "Do not quench the fire of the Spirit," and the second, "Do not despise prophecy." In these two sentences, the Church is told that if it forgets these two things, it cannot rejoice, it cannot give thanks, it cannot discern, it cannot overcome evil, it cannot pray, it cannot hold fast.

54. The fire of the Holy Spirit is a symbol of the presence of God that gave rise to the Church. The Church began with the work of the Holy Spirit. The work of the Holy Spirit started Open Church.

55. It didn't happen because people planned it or a few people got together for a nice lunch.

56. Once the fire of the Holy Spirit establishes a church, it is sustained by "expecting and hoping for prophecy."

57. The Church is not supported by the offerings of its members, by the presence or absence of a pastor, by the presence or absence of a building, or by the presence or absence of a parking lot.

58. The Church is sustained by the prophecies that God reveals to us. That's the kind of Church that is built by the fire of the Holy Spirit.

59. I said that the meaning of Advent is waiting, but there is another meaning. Another meaning of Advent is "fulfillment," or processing, which also means filling something.

60. That's what Advent means to us: to look forward to a process that is being completed, that is being filled, that is being fulfilled.

61. Another way to say it is that it means to cross a threshold.

62. I think a more complex way to describe it is "liminality," which is derived from the Latin word "limen," which means not to be tied down and stuck somewhere but to go beyond that boundary, that threshold that I mentioned earlier, and to be built up into something new.

63. I think the Christian term for this is "grace." Grace is something that God gives to us unilaterally.

64. It is through grace that we move from being unsaved to being saved, from being unable to love to being able to live out love through sacrifice.

65. If we do not quench the fire of the Holy Spirit and are convinced that the power of prophecy is at work in this open Church, we can step boldly into something more. Like stepping over a threshold or across an invisible boundary into a new space, we can live as Christians on earth as new people.

66. With this understanding and expectation, we can live the entire life of the saints.

67. that by the power of the Holy Spirit and in anticipation of the prophecies that God speaks to us, we can rejoice always, pray constantly, give thanks in all things, set our priorities by discerning all things, hold fast what we have fast, and resist evil in all its forms.

68. the most important thing for us as Christians to hold on to now is "the power of the Holy Spirit, the assurance that the Word of God is proclaiming prophecies that will come true through us" as we walk through this earth,

69. our faith will not grow weary and will not waver.

70. Or, to put it more simply, you will not be shaken by the things that tempt you, nor will suffering be a condition for abandoning your faith, nor will you be troubled by various lacking things as a condition for hindering the building up of our faith.

71. However, if we lose sight of these vital streams, the Holy Spirit and prophecy, we may forget everything.

72. on the contrary, if we hold fast to these two things, the Holy Spirit and prophecy, we can always rejoice.

Advent is a time to hope for a step of movement that moves us into a new being and space.

74. If our lives are placed in that new place, if our Church is put in that new place, and if the Holy Spirit and prophecy are placed in that new place, then we have nothing to fear. May it be you and I who remember that this is believers' distinguished life.

조회수 3회

최근 게시물

전체 보기

Komentarze


bottom of page