믿음과 사랑
에베소서 1:15-23
1. 사도 바울은 잘 아시는 것처럼, 최초의 선교사로 이방인들에게 복음을 전하는데 평생을 보낸 사람입니다. 대부분 세워진 교회는 당시의 교통의 거점 도시였습니다.
2. 에베소 교회도 교통의 요충지로 다양한 문화가 섞여 있었고, 다양한 종교들이 몰려 있던 도시였습니다.
3. 그런 도시에 바울이 복음을 전하기 위해 교회를 세운 이유는 첫번째로 종교적 열정이 강한 사람들이 모여 있기 때문입니다. 정확하게 이야기하면 그 당시에 종교는 학문적인 영역이었습니다.
4. 그러니 바울이 전한 예수님의 복음은 (예수님의 도) 에베소 사람들에게 소개되어진 새로운 학문으로 이해했고, 이들은 그런 새로운 것에 흥미를 느끼고 배우는데 열중하는 분위기에서 바울의 복음은 자연스럽게 에베소 도시에 전달될 수 있었습니다.
5. 두번째로는 교통의 요충지였기 때문에 바울이 전도여행을 준비하는데 편리한 곳이었고,
6. 세번째로는 다양한 인종과 교통의 편리로 복음의 파급효과가 컸다는 것을 통해 당시 바울의 사역은 한 도시에 머물러서 사역하는 것처럼 보였지만, 그 파급효과는 꽤 멀리, 효과적으로 전달될 수 있었습니다.
7. 이런 세가지 충족으로 인해 바울의 사역은 더 멀리 빨리 효과적으로 전해졌고, 대부분 이방인들이 복음을 받아들이는 상황에서 바울은 적극적으로 복음을 그들의 이해에 맞게 전하기 위해 노력했습니다.
8. 우리들이 흔히, 신학~! 이라는 말을 사용하면, 철학과 관련된 이해하기 힘든 개념들을 떠올리겠지만, 사실, 신학이라는 의미는 새로운 곳에 복음을 전할 때 그들이 이해할 수 있는 범위를 정해주는 작업을 의미합니다.
9. 특히 바울 서신은 바울에게 자신이 개척한 교회들이 어려운 문제에 봉착했을 때 편지로 묻는 질문에 바울이 편지로 답을 주는 것이었으니, 최초의 신학적인 작업이라고 볼 수 있습니다.
10. 바울이 마주한 첫번째 신학적 질문은 “이방인들에게도 복음을 전하는 것이 타당한가?”라는 질문이었습니다. 이유는 이방인들은 율법을 알지 못하고, 율법을 실천하지 않는 자들인데, 예수그리스도의 복음만으로도 하나님의 구원이 충분한가?라는 질문이었겠죠.
11. 바울은 이런 논쟁의 중심에 “할례”라는 예상치 못한 율법적 실천이 문제가 되어서 꽤 오랫동안 편지를 주고 받았습니다.
12. 흔히 할례논쟁은 율법이 필요한가? 이방인들이 율법을 지킨다는 의미로 할례를 받아야 하는가? 라는 질문에 바울이 응답하기 위해 노력했다는 뜻입니다.
13. 실제로 당시 교회에 거짓교사들은 교회안에 이방인들이 할례를 받지 않으면 이 말은 율법을 지키지 않으면, 예수 그리스도의 복음을 알아도 구원받지 못한다는 가르침으로 교회를 혼란스럽게 했습니다.
14. 이에 대한 바울의 해석, 즉 신학적인 작업은 “믿음으로 구원받는다”는 고백으로 지금의 기독교신앙의 기본이 되는 고백을 하게 됩니다.
15. 바울의 이 신학적 작업을 통해 교회는 어디서든 복음을 전할 수 있고, 누구든지 예수를 믿으면 구원받을 수 있다는 구원신학이 완성되어집니다.
16. 물론, 조금씩 교리적인 차이가 있을 수 있지만, 기독교 신앙의 기본은 “예수 그리스도로 말미암아 구원에 이른다”는 모두가 든든히 붙들고 있는 신앙고백의 진수입니다.
17. 만약 이것 말고 다른 걸로 기독교를 교회를 여러분의 신앙을 저울질 하는 사람이 있다면, 본질적인 것이 아닌, 처음 초대교회를 어렵게 했던 거짓교사들이 주장하는 것에 대한 이야기이니 무시해도 된다는 뜻이기도 합니다.
18. 이런 기본적인 복음이해와 함께 바울이 주력해서 편지를 통해 나눈 내용들은 바울이 세운 교회에 일어난 사소하고 지역적인 문제에 대해서 편지들은 다루고 있습니다.
19. 바울이 관심가지는 것은 이미 예수를 통해 구원받는다는 확신을 가진 “그리스도 공동체”가 “어떤 실천”을 해야 하는지를 편지를 통해 이야기하고 있다는 것입니다.
20. 예를 들어 바울은 고린도전서 11장에서 고린도 교회를 향해 교회 성도들이 서로 음식을 잘 나누지 않는 것을 꾸짖기도 합니다.
21. 빌립보서 4장에서는 바울과 디모데가 선교여행을 하는데 후원을 아끼지 않은 빌립보 교회에 감사를 전하는 내용이 나오는데, 이 두 서신에서는 구체적으로 교회안에서 봉사하는 봉사자들의 이름을 구체적으로 언급하기도 하고, 편지를 읽는 사람들의 일상생활에 대해서 관심을 가지고 있다는 것을 확인할 수 있습니다.
22. 즉, 교회, 신학, 신앙, 복음은 “예수를 통해 구원받았다는 믿음의 고백을 한 자들이”이 이걸 다르게 표현하면, 예수를 구주로 고백한다. 또는 예수를 믿음으로 구원받았다. 예수의 십자가 사건으로 우리의 모든 죄가 용서 되어졌다라는 “복음”, 이 기쁜 소식을 고백하는 자들에 대한 가장 기본적이고 중요한 신학적인 고백을 근거로 신학, 교회, 신앙, 복음이 전해졌고, 여기에 “교회의 성도들의 일상적인 삶” 즉 우리들이 이런 신학적인, 신앙적인, 교인이라고 하는 복음을 믿는 자라고 하는 자들이 어떤 일상적인 삶을 살아야 하는가? 라는 것에도 바울은 관심이 있었다는 것을 보여준다는 뜻입니다.
23. 그래서 오늘 본문의 제목을 “믿음과 사랑”이라고 정한 것 은 에베소서에서도 바울은 “믿음의 열매에 대한 감사”와 이런 믿음을 가진 자들이 행한 “사랑”에 대한 내용을 나누고 있기때문에 “믿음과 사랑”이라는 주제로 말씀을 읽으려는 것입니다.
24. 오늘 바울은 에베소 교회 교인들에게 15절에, 두가지 감사를 먼저 전하고 있습니다. 첫번째는 “주 예수에 대한 여러분의 믿음”에 대해 감사하고, 두번째는 “모든 성도를 향한 사랑”을 듣고 감사하다는 것입니다.
25. 바울은 지금 에베소 교회 교인들이 보여준 이 두가지 모습때문에, 자신의 기도가 “감사”로 채워진다고 고백하고 있는 것입니다.
26. 대부분 우리들이 드리는 기도는 “주로 치유, 안전, 위로, 세상의 변화 등”을 위해서 기도하는데 바울은 오늘 본문을 통해 동료 그리스도인들이 보여주는 믿음과 사랑에 대해 감사하는 기도를 드리는 특별한 모습을 보여주고 있습니다.
27. 예전에 어떤 분이 자신이 결혼한 이야기를 나눈 것을 들은 적이 있습니다. 처음 남자친구 부모를 만나는 자리에서 시아버지 되실 분이 수학 문제를 하나 쓰고는 풀어보라고 하더 랍니다.
28. 느닷없는 시아버지 행동에 얼떨결에 그리 어려운 문제가 아니라 풀었더니, 대뜸 합격을 외치면서 “야 이제서야 집안에서 수학을 이야기할 수 있는 가족이 생기는구나!”라며 기뻐하더라는 것입니다.
29. 시어머니는 농사를 지으며 가정일을 하고 자녀들은 대부분 전혀 수학과 관련된 일을 하는 사람들이 아니라 그러셨다는 겁니다.
30. 그리고 독실한 기독교 가정인데, 본인은 어릴 적에 어머니가 교회 안가면 하도 혼을 내서 교회에 다닐 생각이 없는데, 남자친구도 교회 가자는 이야기를 한번도 하질 않아서 그게 좋아서 결혼할 마음이 생긴 건데, 식사 중에 교회는 다니냐?는 질문에 올 것이 왔다는 생각이 들었다고 합니다.
31. 그래서 주일에 어려운 아이들을 가르치는 야학에서 수학을 가르쳐서 교회에 갈 수 없다고 하니까!
32. 시부모님들이 대뜸! 합격! 하면서 이미 예수님 처럼 살고 있는데, 교회는 안 다녀도 된다! 라고 말씀 하시더랍니다.
33. 그래서 결혼을 했는데, 이 분이 교회를 다닐까요? 안 다닐까요?
34. 흔히 우리들이 “수준”이라는 표현을 사용할 때가 있습니다.
35. 교회에서 이런 단어를 사용할 때는 “성숙한 신앙”에 대한 의미를 말하는 것이죠.
36. 제가 볼 때는 이 분의 시부모님 되시는 분들이 상당한 수준의 신앙인들이었던 것 같습니다.
37. 저는 이 분이 결혼을 하게 된 이야기를 통해 “교회는 신앙의 현장성을 드러내는 공간”이어야지, “이상”을 이야기하는 곳이 되면 안된다는 생각이 들었습니다.
38. 교회는 믿음을 증명하는 심각한 자리가 아니라, 믿음을 가진 사람들이 세상과는 전혀 다른 삶을 드러내는 자리가 되어야 한다는 것입니다.
39. 바울의 입장에서도 보면, 자신이 개척한 교회들이 “예수 그리스도의 복음을 주문처럼 외우는 공동체”가 아니라, “예수의 삶을 사는 공동체”로 교회가 세워지기를 원했던 것 같습니다.
40. 18절에 바울이 간절히 기도하는 가운데 소망하는 내용이 기록되어 있습니다. “[여러분의] 마음의 눈을 밝혀 주셔서, 하나님의 부르심에 속한 소망이 무엇이며, 성도들에게 베푸시는 하나님의 영광스러운 상속이 얼마나 풍성한지를, 여러분이 알게 되기를 바랍니다.”
41. 바울이 기대하는 것은 “부르심의 소망이 무엇인지를 알고, 성도 간의 관계를 통해 하나님이 주시는 상속의 풍요로움을 깨달아야 한다는 것”입니다.
42. 반복적이지만, “믿음”에 대한 이야기와 “사랑”에 대한 이야기입니다.
43. 바울은 19절에서 이 두가지를 “믿는 사람들을 통해 역사하시는 하나님의 강력한 힘” 즉 “하나님의 능력”이라고 이야기하고 있습니다.
44. 우리들은 흔히 신앙은 “주어진 법칙을 잘 지키는 가운데, 하나님이 용서거나 심판하는”것이 신앙생활의 전부인 것처럼 구는 경향이 있습니다.
45. 지금 내가 하는 행위를 통해 하나님의 마음이 결정된다고 생각하는 경향이 크다는 것입니다.
46. 그런데, 하나님은 그런 사소한 것에 점수를 매기지 않으십니다.
47. 바울이 지금 에베소교회에 기도하는 것은 에베소교회가 얼마나 자기가 가르친대로 잘 하고 있는 것을 평가하는 것이 아니라, 어렵고 쉽지 않은 환경에서도 “믿음을 지키고, 성도들끼리 사랑을 하는데 주저하지 않고 있다”는 소식에 감사한 마음을 전하고 있는 것입니다.
48. 이것은 오늘날 우리들에게도 똑같이 주어지는 기대입니다.
49. 오늘은 2023년 11월의 마지막 주일입니다. 교회력으로는 한해를 마무리하는 시간이고, 다음주부터는 예수님을 기다리는 대림절이라는, 교회력 새해가 시작됩니다.
50. 예수를 믿고 신앙생활을 시작하신 이래로 우리들은 좀더 신앙이 성장하기를 바란다는 수많은 권면을 들었을 것입니다.
51. 그럴 때마다, 우리들이 결심하는 것은 올해는 성경공부를 열심히거나, 예배에 열심히 참석하거나, 속회에 활동을 열심히 하거나, 봉사를 열심히 하는 것으로 뭔가 변화를 주려고 합니다.
52. 개인만 그런것이 아니라, 목사인 저도 교회를 위해 어떤 변화를 주어야 성도들이 성장할 수 있을까?를 고민하게 됩니다.
53. 내년에는 선교를 좀더 구체적으로 시작해야겠다. 년초에는 사경회라는 이름으로 성경공부를 년차별로 가르치는 학교를 시작해야겠다. 속회를 이번에는 완전히 섞어야겠다. 장년들의 신앙성숙을 위해 정기적인 모임을 마련해야겠다. 교회의 장단기 계획을 위한 미래위원회를 통해 교회가 더 성숙할 수 있도록 노력해야겠다.
54. 그래서 내일부터 일주일간 이 계획을 구체적으로 세우기 위해 목회계획을 세우러 다녀 와야겠다.. 뭐 얼마나 생각이 많고 고민을 많이 하겠습니까?
55. 거기에, 지난주에 오린다 캠퍼스 열쇠를 받아왔고, 오늘 연합 속회로 다 함께 한번 가보려고 하는데, 고민에 더 큰 고민들이 얹혀지는 것 같습니다.
56. 그런데, 사랑하는 열린교회 성도 여러분, 우리들의 신앙이 성숙해진다는 것은 “열심히” 무언가를 하는 것에서 이루어지는 것이 아니라.
57. 가장 기본적인 “믿음을 든든히 하고”, “믿음을 가진 사람으로서의 삶을 든든히 살아내는 것”으로 우리들의 신앙은 성숙해질 수 있는 것 같습니다.
58. 예수를 구주로 믿으십니까?, 예수를 통해 우리가 구원받음을 믿습니까? 십자가의 보혈로 우리들의 모든 죄가 용서 되어짐을 믿습니까? 우리들이 많이 들어온 이야기입니다. 너무 자주 듣다 보니 약간은 시시한 것 같습니다. 그런데, 이 믿음이 우리를 그리스도인으로 세워주는 고백입니다.
59. 그러면 어떤 사랑을 해야 합니까? 거창한 거 아닙니다. 지금 바로 여러분의 옆에 있는 사람과 그리스도의 사랑을 나누는 것입니다. 은혜를 나누는 것입니다. 제가 말씀을 안드려도 여러분의 마음속에 무엇이 그리스도인의 사랑을 드러내는 것인지 잘 알고 있습니다.
60. 이 믿음과 사랑이 없으며, 아무리 성경공부를 해도, 아무리 좋은 자리에 교회장소를 옮겨도 우리는 성숙할 수 없고, 성장할 수 없습니다.
61. 그러니 온전한 믿음과 사랑을 드러내는 저와 여러분이 되기를 간절히 바랍니다.
62. 이를 위해, 이 가장 기본적인 것들을 위해 노력하고 헌신하는 저와 여러분들이 되기를 바랍니다.
Faith and Love
Ephesians 1:15-23
1. The Apostle Paul, as we know, was the first missionary and spent his life bringing the gospel to the Gentiles. Most of the churches he founded were in the transportation hub cities of his day.
2. The church in Ephesus was also a transportation hub, a city of many different cultures and religions.
3. the reason why Paul planted a church in such a city to share the gospel was first of all because it was home to people with strong religious fervor. To be precise, religion was an academic field at that time.
4. Therefore, the gospel of Jesus (the way of Jesus) was understood as a new discipline introduced to the Ephesians, and Paul's gospel could naturally be delivered to the city of Ephesus in an atmosphere where people were excited about such new things and eager to learn.
5. Second, it was a transportation hub, so it was a convenient place for Paul to prepare for his evangelistic journeys,
6. third, the diversity of the population and the ease of transportation meant that the gospel could spread far and wide, even though Paul's ministry at the time appeared to be confined to one city.
7. Because of these three fulfillments, Paul's ministry traveled farther, faster, and more effectively, and in a situation where most Gentiles were receptive to the gospel, Paul actively sought to adapt the gospel to their understanding.
8. When we hear the word, "theology~!", we think of hard-to-understand concepts related to philosophy, but in fact, theology refers to the task of scoping out their understanding when bringing the gospel to a new place.
9. The Pauline letters, in particular, can be seen as the first theological work, as they are Paul's answers to questions that the churches he planted asked him in letters when they encountered difficult problems.
10. The first theological question Paul faced was, "Is it right to preach the gospel to the Gentiles?" Since the Gentiles were people who did not know the law and did not practice it, was the gospel of Jesus Christ sufficient for God's salvation?
11. Paul had been writing to them for quite some time because an unexpected legal practice called "circumcision" was at the center of this debate.
12. It is often said that the circumcision controversy was Paul's effort to answer the question: Is the law necessary, and should Gentiles be circumcised as a sign of keeping the law?
13. In fact, there were false teachers in the church at the time who were confusing the church with the teaching that if Gentiles were not circumcised, this meant that they were not keeping the law, and that they could not be saved even if they knew the gospel of Jesus Christ.
14. Paul's interpretation, or theological work, of this resulted in the confession that "by grace are ye saved through faith," a confession that is now the basis of the Christian faith.
15. Paul's theological work culminates in a soteriology of salvation that allows the church to preach the gospel anywhere, and that anyone can be saved by believing in Jesus.
16. Of course, there may be some doctrinal differences, but the fundamentals of the Christian faith are the essence of the confession of faith that everyone holds fast: "Salvation through Jesus Christ."
17. If someone asks you to measure your faith in Christianity by something other than this, it means that they are talking about something that is not essential and can be ignored because they are talking about the claims of false teachers who challenged the early church.
18. Along with this basic understanding of the gospel, Paul's main focus in his letters is to address minor, localized problems in the churches he founded.
19. Paul's concern is that his letters tell us what "practices" the "Christian community" should be doing after they have already been assured of salvation through Jesus.
20. For example, in 1 Corinthians 11, Paul rebukes the church in Corinth for not sharing food well with one another.
21. In Philippians 4, Paul and Timothy thank the Philippian church for supporting them on their missionary journeys, and in both of these letters, they specifically mention people serving in the church by name, showing that they care about the daily lives of the people reading their letters.
22. In other words, the church, theology, faith, and gospel are "those who have made a profession of faith that they are saved through Jesus." Another way of saying this is that we confess Jesus as Savior, or we are saved by faith in Jesus. This means that theology, church, faith, and gospel are based on the "good news" that all of our sins are forgiven through the work of Jesus on the cross, the most basic and important theological confession of those who profess this good news, and that Paul was also interested in the "daily life of the members of the church," i.e., what kind of daily life are we to live as believers in this theology, faith, and gospel?
23. The title of today's lesson is "Faith and Love" because in Ephesians, Paul shares his gratitude for the "fruit of faith" and the "love" practiced by those who have this faith.
24. In verse 15, Paul first gives two thanks to the Ephesian church members. First, he thanks them for "your faith in the Lord Jesus," and second, he thanks them for hearing about "your love for all the believers."
25. Paul is now confessing that his prayers are filled with " gratitude" because of these two aspects of the Ephesian church members.
26. Most of our prayers are "primarily for healing, safety, comfort, change in the world, and so on," but in today's passage, Paul gives us a special example of praying in thankfulness for the faith and love of his fellow Christians.
27. I once heard someone share the story of her marriage. When she first met her boyfriend's parents, her father-in-law gave her a math test and asked her to solve it.
28. She was surprised that it wasn't too hard, and when she solved it, her father-in-law cheered and said, "I finally have a family that can talk about math!"
29. her mother-in-law is a farmer and a homemaker, and most of her children are not math people at all.
30. and they were a devoutly Christian family, and she said that when she was growing up, her mother would scold her if she didn't go to church, and her boyfriend never asked her to go to church, and she liked that, and that's what made her want to marry him, but she realized that something was coming when she was asked at the dinner table, "Do you go to church?".
31. so she told them I can't go to church because I teach math at a night school that teaches difficult kids on Sundays!
32. Her parents-in-law said, "Yes! You passed!" and said, "You're already living like Jesus, you don't need to go to church! because you are already living like Jesus.
33. So she get married, and she goes to church? Or not?
34. There are times when we use the word "level".
35. When the church uses the word, they're talking about a "mature faith".
36. It seems to me that her in-laws were people of considerable faith.
37. The story of his marriage reminded me that "church should be a place where faith is lived out," not a place to talk about "ideals." .
38. the church should not be a serious place to prove faith, but a place where people of faith reveal a life that is completely different from the world.
39. From Paul's perspective, it seems that he wanted the churches he planted to be "communities that live the life of Jesus," not "communities that recite the gospel of Jesus Christ like a mantra."
40. In verse 18, Paul's fervent prayerful hope is recorded. "May the eyes of [your] heart be enlightened, so that you may know what is the hope of his calling, what is the riches of his glorious inheritance in the saints."
41. Paul's expectation is that we "know what the hope of the calling is and realize the riches of the inheritance of God in the relationship between the members of the saints."
42. It's repetitive, but it's a story about "faith" and a story about "love."
43. In verse 19, Paul refers to these two things as "the mighty power of God at work through those who believe" or "the power of God".
44. We tend to talk about faith as if it's all about "obeying a set of laws, and then God forgives or judges".
45. We tend to think that God's heart is determined by what we do now.
46. but God doesn't keep score on such little things.
47. Paul's prayer for the Ephesians is not to evaluate how well they are doing with what he has taught them, but to give thanks for the news that they are "keeping the faith and not hesitating to love one another," even in difficult and challenging circumstances.
48. This is the same expectation for us today.
49. Today is the last Sunday of November, 2023. It's the end of the church year, and next week begins the church year of Advent, the season of waiting for Jesus.
50. Since coming to faith in Jesus, we've probably heard countless exhortations to grow in our faith.
51. Each time, we resolve to make a difference this year by studying the Bible more, attending worship services more, being more active in our groups, or serving more.
52. It's not just individuals, but as a pastor, I also think about what changes I can make for the church so that the members can grow.
53. Next year, we should start a more specific mission. At the beginning of the year, I will start a school for Bible study under the name of the Bible conference Movement. I'm going to incorporate small groups this time. Organize regular meetings for the elders to grow in their faith. Create a future committee to plan for the short and long term future of the church.
54. So, starting tomorrow, I'm going on a week-long pastoral planning retreat to flesh out this plan. How much thought and consideration will that take?
55. In addition, I received the key to the Orinda Campus last week, and today we are going to go to the Unified small groups together, which seems to add more worries to my worries.
56. By the way, my dear BKUMC members, maturing in our faith does not come from doing something "hard".
57. It seems to me that we can mature in our faith by doing the most basic things: "strengthening our faith" and "strengthening our lives as people of faith".
58. do you believe in Jesus as Savior, do you believe that through Jesus we are saved, do you believe that through the blood of the cross all our sins are forgiven? It's something we've heard so often that it seems a bit tired, but it's the confession that establishes us as Christians.
59. What kind of love then? It's nothing fancy, it's just sharing the love of Christ with the person next to you right now. It's sharing grace. I don't have to tell you, you know in your heart what reveals Christian love.
60. Without this faith and love, we cannot mature, we cannot grow, no matter how much we study the Bible, no matter how much we move to a new church in a new location.
61. Therefore, it is my earnest hope that I and you will be the kind of people who demonstrate perfect faith and love.
62. To this end, I want you and me to strive for these most basic things and to be committed to them.
Comentarios