2월17일 주일 설교 원고
- 열린교회BKUMC
- 2024년 2월 17일
- 15분 분량

마가복음 1:9-15
내보내셨다.
2. 오늘 읽은 본문은 길지 않지만, 중요한 세가지 사건을 기록하고 있습니다.
3. 사순절기중 첫번째 주일은 사순절 첫번째 주일로 예배하고 있는 오늘 성서일과 중에 복음서를 선택한 이유는 짧은 본문안에 세가지 사건이 기록된 것에 대한 특별함이 느껴졌기 때문입니다.
4. 방금 읽은 것처럼, 오늘 본문은은 예수님의 세례, 광야의 시험, 그리고 공생애를 시작하시면서 선포되어진 하나님 나라가 기록되어 있습니다.
5. 이 세가지 이야기는 예수님의 복음의 내용이 함축되어 있습니다.
6. 마치, 어떤 영화를 보면, 그 사건의 비하인드 스토리, 또는 영화가 주고자 하는 메시지, 그리고 클라이막스가 오늘 읽은 본문에 다 나와 있다고 해도 과언이 아닙니다.
7. 예수님이 세례 받는 장면은 교회 전통에 매우 중요한 사건으로 오늘날도 세례를 행하며 성도임을 고백하고 있습니다
8. 성령이 비둘기 같이 예수께 내려왔다는 기록은 오늘날 성령 받아라!는 신앙적인 촉구가 어떤 의미로 이해해야 하는지를 알려주고 있습니다.
9. 이 말은 “성령”에 대한 이해와 함께 성령 받은 예수님은 어떤 실천, 삶을 살았는지를 잘 보여준다는 것입니다.
10. 그리고 이 실천과 삶이라는 것이 바로 오늘날 우리들이 이야기하는 사명, 하늘의 뜻이라는 것을 생각한다면 세례 받고 성도로 부름 받는 우리들이 어떤 사명과 실천, 그리고 우리 각자가 발견한 사명이 무엇인지를 살펴볼 수 있을 것 같습니다.
11. 또한, 광야에서 시험 당한 예수님은 이렇게 깨달은 하늘의 뜻, 사명은 결코 세상이 세워놓은 질서를 통하는 것이 아니라는 것을 당당하게 보여주고 있으며
12. 마지막으로 이런 모든 여정은 “하나님 나라가 가까이 왔다”라는 것을 선포하시는 예수님의 실천적인 복음 선포로 이어진다는 것을 확인할 수 있습니다.
13. 먼저 세례에 대한 이해는 우리들은 다시 태어남을 상징하는 상징적 신앙 고백입니다.
14. 물로 세례를 받는다는 것은 우리들이 깨끗해짐, 그리고 새롭게 거듭남을 상징하는 것입니다.
15. 이런 이유때문에 유아세례에 대한 논쟁이 초대교회에서 일어난 적이 있습니다. 일명 재세례파의 등장인데, 의사를 결정하기 힘든 아기가 부모의 의지로 세례를 받았다고, 성도라고 할 수 있을까? 라는 질문으로 유아세례를 받은 사람들을 다시 성인이 되어서 세례를 받아야 한다는 주장을 하게 됩니다.
16. 일리 있는 이야기이지만, 교회 역사에서 재세례파는 이단으로 낙인이 찍히고, 교회는 Confirmation, 즉 입교식을 만들어서 성인이 되었을 때 다시한번 예수 그리스도를 구주로 고백할 수 있도록 안내하는 제도를 세우고 지금까지 지키고 있습니다.
17. 이점에 대해서, 저도 꽤 깊이 고민하고 있습니다. 우리 아이들은 태어나자마자 교회안에서 자라고 목사의 자식이라는 뜻으로 PK라고 불립니다. 스스로 결정한적 없이 부모의 의지로 당연히 교회가 익숙해진 아이들에게 제가 요즘에 묻고 있는 것이, 스스로 신앙을 고백하지 않으면, 소용없다는 이야기를 많이 하고 있습니다.
18. 그래서 적당한때가 오면 꽤 진지하게 물어보기 위해 마음의 준비를 하고 있습니다.
19. 세례의 의미를 이정도 이해하셨다면, 한가지 더 중요한 것이 있습니다. “성령이 비둘기 같이 내렸다”는 것을 우리들은 주목해야 합니다.
20. 성령에 대한 우리들의 이해는 꽤 단순합니다. 성령체험을 한사람은 뭔가 특별한 모양이 있다고 생각합니다. 기도도 뜨겁게 하고, 말씀도 뜨겁게 듣고, 아멘이 입에서 떠나지 않는 사람이 성령충만한 사람이라고 이야기합니다.
21. 여기에 방언도 하고, 뭔가 특별한 은사를 받아야 진정으로 성령 받은 사람이라고 이야기해요.
22. 그런데, 오늘 본문에 보면, 예수님이 성령 받은 사건은 “비둘기 같이” 내려왔다고 기록하고 있습니다.
23. 성경에 등장하는 비둘기의 의미는 소식을 전해주는 전령의 역할을 합니다.
24. 그러니, 우리들이 성령 받았다는 것은 하늘의 소식을 전해 듣게 되었다. 다르게 이야기하면, 하나님의 말씀을 깨닫게 되었다. 라고 이해할 수 있을 것 같습니다.
25. 정리해보면, “하나님으로 부터 전해들은 말씀을 깨닫게 되었다는 뜻”으로 성령 받았다는 것을 이해할 수 있을 것 같습니다.
26. 세례와 함께 성령을 받은 예수님의 다음 여정은 광야입니다.
27. 여기서 그냥 지나치면 그려러니 할 수 있겠지만, 하나님의 계획, 즉 사명을 확인한 예수님이 세례받고 성령 받은 사건이후에 예수님은 광야에서 시험 당하는 이야기로 이어지고 있습니다.
28. 은혜가 가득한 순간을 경험하면 그 은혜가 지속되지 않습니다.
29. 우리들이 이해하는 시험은 나를 불편하게 하거나, 어렵게 하는 것을 이야기합니다.
30. 세례를 받으시고 성령받음으로 하늘의 뜻, 하나님의 계획과 사명을 깨달은 예수님께 제일 먼저 경험하게 된것은 “광야로 나아가 시험 당하셨다”는 것입니다.
31. 12절에 보면, 성령이 예수님을 광야로 “내 보내셨다”도 기록되어 있습니다.
32. 스스로 예수님이 광야로 걸어가신 것이 아니라, 성경은 성령에 의해서 예수님이 광야로“내 보내졌다”단어를 사용했습니다. 여기서 사용된 동사, “내 보내셨다”는 “ekballo”라는 단어를 사용했는데, 이 단어는 예수님이 온갖 병자들을 고치셨을 때, 마귀들을, 혹은 귀신들을 “내쫓았다”할 때 사용한 단어입니다.
33. 이렇게 보면, 본문은 성령이 예수님을 광야로 내쫓았다고 이해할 수 있을 것 같습니다.
34. 여기서 잠시 생각이라는 것을 한번 해보려고 합니다.
35. 광야라는 이미지는 고난을 상상하게 합니다. 성령 받은 예수님이 하나님이 계획을 깨달 았다고 말씀드렸습니다. 즉 예수님께 주어진 사명을 확인하게 되었다는 것이죠.
36. 그런데, 이 성령이 이어지는 본문에서는 “광야”로 예수님을 내 몰았다는 것입니다.
37. 하나님의 계획, 하늘의 뜻을 아는 것과, 우리들의 삶이 어떤 막막함으로 내몰리는 것은 완전히 다른 경험 같지만,
38. 사실 성경은 이 두가지가 함께 동행 해야 하는, 즉 우리들이 늘 성경을 통해 알고 싶고 깨닫고 싶은 하나님의 계획, 하나님의 말씀의 뜻은, 소명을 깨달음과 동시에 우리들이 광야로 내몰리는 것이 함께 일어난다는 사실을 기억해야 한다는 것입니다.
39. 이 말은 마냥 우리에게 좋은 일이 일어나는 것은 아니라는 뜻입니다.
40. 이런 의미에서 보면, 우리들이 경험하는 광야, 혹은 고난이라 생각하는 것은 결국 “하나님의 계획을 깨달은 자”에게 분명하게 일어나는 사건으로 기억한다면, “광야”의 관점이 완전히 바뀔 수 있습니다.
41. 이 말은 우리들이 당하는 고난의 의미가 완전히 달라질 수 있다는 것입니다.
42. 13절에 보면, 광야에서 예수님이 사십일을 보내셨고, 사탄에게 시험을 당했다고 합니다.
43. 광야는 히브리어로 “므드바르”라는 단어를 사용합니다. “므”는 장소를 나타내는 접두사이고, “드바르”가 작은 공간 또는 어떤 공간이라는 뜻을 가지는데, 성전의 깊은 공간, 또는 지성소라는 의미를 갖고 있습니다.
44. 이 단어도 재미있는 단어입니다. “지성소” “성전의 깊은 공간”이라는 단어에 “므”라는 접두사를 붙임으로 “광야”라는 단어를 만들어 냈습니다.
45. 지성소는 “하나님이 임재하시는 공간”이라고 말씀드렸습니다. 이런 의미에서 므드바르를 광야로 이야기한것 은 “광야”가 곧 하나님을 만나는 장소, 하나님의 임재를 경험하는 자소 라는 뜻을 가진다는 것입니다.
46. 이 말은 우리가 이해하는 광야를 고난스움, 어려운 자리, 또는 다른 어떤 기능이 필요없이 원초적인것만 필요한 공간이 곧, 하나님을 만날 수 있는 자리라는 것입니다.
47. 그래서, 우리들은 고난 가운데 하나님을 더욱 깊이 만달 수 있다고 경험하고 있는지 모르겠습니다.
48. 또한 드바르와 같은 어근을 가진 단어 중에 “다바르”라는 단어가 있습니다.
49. 이 “다바르”는 창세기 1장에서 하나님이 세상을 말씀으로 창조하셨을 때, 그 말씀이 바로 “다바르” 였습니다.
50. 예수님이 지낸 광야의 사십일은 어쩌면 원초적인 야성, 즉 다른 기술이나, 요행을 기대할 수 없는 순수하게 날것으로 하나님을 만나는 공간에서 지낸 것이고,
51. 세상의 가치와 질서들이 용납되지 않는 자리에서 지금까지 경험해보지 못한 새로운 창조가 일어나는 자리로 우리들은 광야를 이해해야 합니다.
52. 그렇다면 마찬가지로 우리들이 마주치는 광야 같은 삶, 즉 고난과 어려움, 슬픔과 낙심 또는 괴로움들이 너무 힘들고 어렵게 느껴지지만,
53. 그 순간이 바로 하나님이 새롭게 지어내시는 순간을 경험하는 즉 이전까지 익숙하게 살아온 삶의 질서를 내던지고, 하나님이 다시 새롭게 만드시는 새로운 질서속에서 삶이 재 창조되어지는 순간으로 우리들이 경험하는 고난과 어려움을 이해할 수 있게 된다는 것입니다.
54. 이런 이해는 지금 사순절을 보내는 우리들에게 매우 중요합니다.
55. 우리들은 사순절을 되도록 경건하게 보내려고 합니다. 특히 예수님의 고난을 생각하며, 세상 슬픈 마음을 가지는 것을 강요 받을 때가 있습니다.
56. 마치 예수님을 애도하는 마음을 갖는 것처럼, 아무 생명력 없이 보내는 시간으로 생각합니다.
57. 하지만, 우리들이 이해해야 할 예수님의 고난의 의미는, 애도와 슬픔의 시간을 맞이하라는 것이 아니라, 이전까지 지배해온 세상질서에 더이상 지배당하지 않고, 하나님이 마련한 새로운 질서속에 우리들의 육신과 정신을 재 창조하는 시간이라는 이해를 가져야 할 것 같습니다.
58. 다시 말해, 고난, 즉 사순절을 보내는 우리들이 기억해야할 것은 이 광야라는 자리가 세상 가치를 새롭게 변화시키는 하늘의 힘이 지배하는 자리라는 것을 기억해야 하며,
59. 이 말은 우리들이 살아내는 삶에서 마주치는 수많은 고난과 어려움을 마치 광야에 던져진 것처럼 생각이 든다면, 그 순간이 바로 기존의 질서를 무너뜨리고, 하나님의 새로운 질서를 세워가는 재 창조의 순간이라는 것을 기억해야 한다는 것입니다.
60. 그러면, 우리들은 이 사순절이 애도와 슬픔의 시간이 아니라, 하나님이 만들어가는 새로운 세상, 즉 변화와 새로운 것을 일으키는 창조의 시간이라는 것을 기억하며 이 시간을 보내야합니다.
61. 지난주 오린다 캠퍼스에 있는 우편함 키가 없어서 거의 6개월만에 우편함을 강제로 열었습니다.
62. 우체부가 메모를 남겼어요. 제발 좀 우편함을 비워 달라고.
63. 강제로 열어 놓고는 쌓여 있는 우편물을 뒤적이다가 오린다 시에서 온 편지를 하나 발견했습니다.
64. 내용이 뭐냐면, 오린다 시에 주택 공급이 부족해서 시로서는 6번째 주택 신축 계획을 세웠다는 거에요. 작년 1월에 이미 시의회에서 이 계획안이 통과되었고, 작년 12월에 히어링을 하기 위해서 모이라는 안내였어요.
65. 그런데 그 편지 안에 재개발이 허용된 구간이 기록되어 있는데 오린다 캠퍼스가 포함된거에요.
66. 이게 무슨 일인가 살펴봤더니, 오리단 캠퍼스가 한 4.42 에이커 정도 되는 땅인데, 이 땅의 절반, 그러니까 교회에서 보면 뒷산에 집을 지을 수 있도록 용도변경을 했다는 거에요.
67. 그리고 약 45채 정도를 지을 수 있는 개발용도로 변경되었다는 것입니다.
68. 법을 모르는 제가 어떤 생각이 들었냐면, 아니 교회를 그러면 시에서 산다는 건가? 저희 교회에 전문 변호사 분이 계셔서 물어 봤더니, 교회 건물과 주차장은 Grandfather Zoning으로 보호하고 절반만 용도변경을 해서 주책을 지을 수 있게 되었다는 거에요.
69. 잘 모르는 분들이 계시겠지만, 오린다 캠퍼스를 저희가 연회로 부터 받고 나서 좋은 생각도 드는데, 참 어려운 것이 많았습니다.
70. 전임자 목사님도 쉽지 않았고, 저도 좀 쉬울 줄 알았는데 어렵더라고요.
71. 왜냐하면 생각들은 다양하고, 우리들이 기대하는 것들이 다르니 그런 차이가 있겠죠.
72. 거의 5년이라는 시간을 이 문제가 지금 우리 교회와 동행하고 있잖아요
73. 다른 분들은 어떨지 모르지만, 저는 마치 광야가운데 던져져서 시험 받는 것처럼 느껴졌어요.
74. 이걸 잘 풀어야 교인들이 행복 해야할텐데, 어떻게 풀어야 교회가 더 든든해질까..
75. 오늘 말씀을 준비하면서 저에게 깊은 위로와 사명을 발견했어요.
76. 하나님이 우리를 광야로 내던진거에요.
77. 우리가 스스로 간게 아니라, 정말로 내 던지신 것 같아요.
78. 그리고 우리들이 그 광야에서 “하나님을 더 깊이 만나고, 이전에 살아온 방식이 아니라, 전혀 다른 새로운 창조의 경험을 그 계획을 준비하라고 말씀하시는 것 같아요.”
79. 이걸 어려움을 느끼세요? 네 맞아요 광야에서 시험당하는 것처럼 느껴지실 거에요. 쉬운게 어디있어요. 마냥 내 마음에 딱 맞는게 어디 있어요. 어렵고, 고통 스럽게 느껴져요? 네 맞아요. 그런데 그 시간과 그 자리가 새로운 시작, 창조를 이룰수 있는 자리라고 하잖아요.
80. 이게 교회만 그런게 아니에요. 여러분들의 삶도 마찬가지입니다.
81. 우리들이 살면서 정말 고난스럽고 나 혼자 광야에 던져진것 같아요. 그런 경험이 늘 있잖아요.
82. 그러면 그 순간이 힘들게 느껴질 수 있어요. 어렵게 느껴질 수 있어요. 정말 죽을 것 같아요. 그런데 그 시간이 어떤 시간이에요?
83. 그때는 내 생각이 작동하지 않아요. 내 경험과 지혜가 하나도 필요없어져요.
84. 스마트폰, 컴퓨터 뭐 인공지능 이런것들이 내 고난을 위로할까요? 그렇지 않습니다.
85. 그 순간이 바로 주님을 바라보는 시간이에요. 하나님의 임재를 경험할 수 있는 시간이에요.
86. 그리고 기존에 내가 쥐고 있는 것들을 다 내려놓고, 하나님이 만들어갈 새로운 창조를 기대하는 시간이에요.
87. 사람들은 고난에 고꾸라지지만, 우리들은 이 고난을 통해 새로운 시작, 새로운 창조를 경험하게 된다는 것을 기억하시고,
88. 든든히 주님과 동행하시는 저와 여러분이 되기를 간절히 바랍니다.
Mark 1:9-15
Sent out.
1. Football and Food Pantry (both lost)
2. Today's reading is short but records three critical events.
3. I chose the Gospel for today's Bible lesson because we are worshipping on the First Sunday of Lent, and I find it remarkable that three events are recorded in such a short text.
4. As we've just read, today's text records the baptism of Jesus, his temptation in the wilderness, and the proclamation of the kingdom of God as he begins his public ministry.
5. These three stories contain the content of Jesus' Gospel.
6. It's not an exaggeration to say that when you watch a movie, the story behind the events, the message the movie is trying to convey, and the climax are all in the text we read today.
7. The scene of Jesus's baptism is an essential event in a church tradition that baptism is still practiced today to profess membership.
8. the account of the Holy Spirit descending on Jesus like a dove gives us a sense of how the religious call to "Receive the Holy Spirit!" is understood today.
9. It is an understanding of the "Holy Spirit" and the practices and life of the Spirit-empowered Jesus.
10. and if we consider that this practice and life is what we are talking about today, the mission, the will of heaven, we can look at the mission and practice of those of us who are baptized and called to be saints and the mission that each of us has discovered.
11. Furthermore, Jesus' temptation in the wilderness boldly demonstrates that this realization of heaven's will and mission is never through the world's established order.
12. finally, we can see that these journeys lead to Jesus' practical proclamation of the Gospel, proclaiming that "the kingdom of God has come near."
13. Our first understanding of baptism is that it is a symbolic profession of faith that symbolizes our rebirth.
14. being baptized in water symbolizes our cleansing and renewal.
15. For this reason, there was a debate in the early Church about infant baptism. The so-called Anabaptists argued that if a baby was baptized against the will of its parents, could it be called a believer? Arguing that people who were baptized as infants should be baptized again as adults.
16. Fair enough, but in the history of the Church, the Anabaptists were branded as heretics, and the Church created and has maintained the institution of Confirmation, a rite of initiation that guides a person to confess Jesus Christ as Savior once again as an adult.
17. This is something I've been thinking about quite a bit. Our children are raised in the Church from birth and are called PKs, a pastor's kids. I've been asking them lately that if they don't profess their faith, it doesn't matter because they've been brought up in the Church by their parents without ever deciding on their own. However, I think that owning and confessing is significant for Christian life.
18. I'm preparing myself to ask when the time comes.
19. If you've gotten this far in understanding the meaning of baptism, there's one more important thing. We should note that "the Holy Spirit descended like a dove."
20. Our understanding of the Holy Spirit is simple. A person who has had an experience of the Holy Spirit looks like something special. We say that a person who prays fervently, hears the Word fervently, and says Amen, is filled with the Holy Spirit.
21. They say you must speak in tongues and have unique gifts to be truly filled with the Holy Spirit.
22. in today's text, the event of Jesus receiving the Holy Spirit is described as coming down "like a dove."
23. The biblical meaning of a dove is a messenger who carries news.
24. when we receive the Holy Spirit, we have been given a message from heaven. Or, to put it another way, we have come to understand the Word of God. to understand God's Word.
25. To sum up, we can understand receiving the Holy Spirit as "realizing the words we have heard from God."
26. Jesus' next journey is into the wilderness after receiving the Holy Spirit in baptism.
27. It would be easy to draw a parallel here. Still, after Jesus' baptism and receiving the Holy Spirit, which confirms God's plan and mission, the story continues with Jesus being tested in the wilderness.
28. When we experience a moment of grace, it doesn't last.
29. testing, as we understand it, refers to things that make us uncomfortable or difficult.
30. After Jesus was baptized, received the Holy Spirit, and realized the will of heaven, God's plan and mission, he first experienced being "led into the wilderness to be tempted."
31. In verse 12, it is also recorded that the Holy Spirit "sent" Jesus into the wilderness.
32. Rather than Jesus walking into the wilderness on his own, the Bible uses the word "sent" to mean that Jesus was "sent out" into the wilderness by the Holy Spirit. The verb used here, "sent out," is the word "ekballo," which is the Word Jesus used to "cast out" demons, or devils when he healed the sick.
33. In this way, the text suggests that the Holy Spirit cast Jesus out into the wilderness.
34. We're going to take a moment here to think.
35. The image of a wilderness evokes the idea of suffering. I mentioned that the Holy Spirit enlightened Jesus to God's plan, i.e., confirmed his mission.
36. However, in the following text, the Holy Spirit drives Jesus into the "wilderness".
37. Knowing God's plan, heaven's will, and being thrown into the middle of some limbo in our own lives seem like entirely different experiences,
38. the fact is that the Bible teaches us that these two things go hand in hand, that the plan of God, the will of God's Word, which we always want to know and realize through the Bible, is that the realization of our calling and our being cast into the wilderness go hand in hand.
39. This means that good things don't just happen to us.
40. In this sense, the wilderness we experience, or what we think of as hardship, can change our perspective of "wilderness" completely if we remember that it is an event that happens to those who have "realized God's plan."
41. This means that the meaning of our suffering can be completely different.
42. In verse 13, we are told that Jesus spent forty days in the wilderness and was tempted by Satan.
43. The Hebrew Word for wilderness is "midbar". "Mi" is a prefix for a place, and "dbar" means a small space or area, which is what the deepest part of the temple, or the Holy of Holies, is.
44. This is another interesting word. The words "holy of holies" and "the deep space of the temple" are prefixed with "mi" to create the word "wilderness".
45. We've said that the Holy of Holies is "where God is present." In this sense, when we talk about Midbar as a wilderness, we're saying that "wilderness" means a place where we meet God and experience God's presence.
46. This means that the wilderness, as we understand it, is a place that does not require hardship, difficulty, or any other features but only the rawness of the place where we can meet God.
47. So, we may be experiencing that we can encounter God more deeply while suffering.
48. There is also the word "dbar," which has the same root as dbar.
49. This "dbar" was the Word God spoke into existence in Genesis 1, when He created the world with His Word.
50. Jesus' forty days in the wilderness were probably spent in a primal wilderness, a space of encountering God in a purely raw way, with no technology, no tricks, and no expectations,
51. we need to understand the wilderness as a place where the values and order of the world are unacceptable and where new creation unlike anything we have ever experienced takes place.
52. and whereas, in the same way, the wilderness-like life we encounter - the hardships, difficulties, sorrows, discouragements, or sufferings that seem too complex and difficult to bear
53. it is in those moments that we can understand the suffering and difficulties we experience as moments of God's renewal, moments in which we are letting go of the old order of life that we have been accustomed to, and in which life is being recreated in a new order that God is making new again.
54. This understanding is essential for us as we enter into Lent.
55. We try to spend Lent as reverently as possible, especially in light of the suffering of Jesus, and we are sometimes compelled to be sad for the world.
56. We think of it as a time of lifelessness, as if we are in mourning for Jesus.
57. However, the meaning of Jesus' suffering, as we should understand it, is not that we should enter into a time of mourning and sorrow but that it is a time to recreate our bodies and minds in the new order that God has established, no longer dominated by the old world order.
58. in other words, what we need to remember in our suffering, or Lent, is that this wilderness is the place where the heavenly forces that are transforming the values of the world reign,
59. this means that if we feel as if we have been thrown into the wilderness as if we have been thrown into the many sufferings and difficulties that we encounter in our lives, we must remember that this is a moment of re-creation, of tearing down the old order and building up God's new order.
60. We should spend this time, then, remembering that Lent is not a time of mourning and sorrow but a time of creation, a time of change and newness, of the new world God is making.
61. Last week, I had to force open my mailbox on the Orinda campus for the first time in almost six months because I didn't have a key to the mailbox.
62. The postman left a note asking me to empty the mailbox.
63. After I forced it open, I looked through the pile of mail and found a letter from the city of Orinda.
64. It said that Orinda has a housing shortage, so the city plans to build a 6th Cycle Sites Inventory (housing element). The city council passed the plan in January last year, and we were invited to meet for a hearing in December of last year.
65. that letter listed the areas that were allowed to be redeveloped, including the Orinda campus.
66. I looked into what was going on, and it turns out that the Orinda campus is about 4.42 acres, and half of it, or the Church's half, was rezoned to allow them to build houses on the back hill.
67. Then, it was rezoned for development, allowing them to build about 45 houses.
68. I don't know the law, so I thought, "Does this mean that the church property will be included in the city?" I asked the Church because we have an expert lawyer, and he said that the grandfather law protects the church building and the parking lot, and only half of it was rezoned so that they could build a parking lot.
69. For those who don't know, we received the Orinda campus from the conference, and while it's excellent, there have been a lot of challenges.
70. It was not easy for my predecessor, and I thought it would be easy for me, but it wasn't easy.
71. because we have different ideas and expectations, there are differences.
72. It has been almost five years that this issue has been with our Church.
73. I don't know about you, but I felt like I was being thrown into the wilderness and tested.
74. how can I solve this problem so that the Church will be happy and the people will be more assertive?
75. I found a deep sense of comfort and mission as I prepared for today's sermon.
76. God threw us into the wilderness.
77. We didn't go there of our own accord, but he threw us there.
78. I think he's telling us that in that wilderness, he's preparing us for a more profound encounter with God, a new experience of creation, not the way we've lived before, but a whole new experience of creation."
79. does this feel difficult? Yes, it does. It feels like being tested in the wilderness. It feels challenging. It feels like it could be better. It feels difficult; it feels painful. Yes, it does, but that time and that place is where we are told we can have a new beginning, a new creation.
80. It's not just the Church; it's your life.
81. There are times in our lives when we're struggling, and I feel like I'm thrown into the wilderness by myself, which happens all the time.
82. and then the moment can feel challenging, it can feel hard, it can feel hard, I feel like I'm going to die, but what kind of time is that?
83. then my mind doesn't work. I don't need any of my experience and wisdom.
84. Will my smartphone, computer, or artificial intelligence comfort my suffering? No, it won't.
85. That's the time to look to the Lord and experience God's presence.
86. And it's a time to let go of what I have and look forward to the new creation that God will make.
87. remembering that people get stuck in suffering, but through suffering, we experience a new beginning, a new creation,
88. and may you and I walk with the Lord in confidence.
Comments