top of page

2월25일 주일 설교, "우리까지 위한 것"





2월  25일 주일예배     사순절 2주 (보라색)

롬 4:13-25

우리까지 위한 것

 

1.     예년에 비해서 비가 자주 오는 것 같아서 올 여름과 가을은 넉넉히 나무와 꽃들이 이겨낼 힘을 얻는 것 같습니다.

2.     과한 것 같은 것도 시간이 지나면 어떤 긍정적인 것을 만들어 내기도 합니다. 그 순간에는 알지 못하는 것이 지나고 보면, 우리들이 이구동성으로 고백하는 것이 하나님의 섭리라는 고백을 할 수 있는 것은 우리들의 짐작과 생각은 제한적이라는 것을 너무 잘 알기 때문입니다.

3.     어제 사경회를 통해 세계교회사를 가르치기 위해 준비하면서 개인적으로 매우 즐거운 시간을 보냈습니다. 교회사를 공부하는 이유는 해 아래 새것이 없다고, 역사를 통해 지금의 우리를 돌아볼 수 있고, 늘 비슷하게 반복되는 시간을 경험하면, 지금 마주하는 것들에 대한 지혜와 방향을 찾아갈 수 있다는 생각이 들었습니다.

4.     오늘 특별히 바울의 고백은 율법에 대한 가벼움을 이끌어내는 내용으로 해석하는 분들이 있을 수 있습니다.

5.     실제로, 역사적으로 이 본문은 유대인들을 억압하는데 필요한 정당성을 제공하기도 했습니다.

6.     아직도, 팔레스타인의 분쟁이 끝나지 않은 가운데, 온세계가 유대인들을 집중하는데 이들이 고집스럽게 자기들이 하는 일들을 멈추지 않는 것은 긴 교회역사의 하나의 산물이라고 할 수 있습니다.

7.     십자군 전쟁당시, 유대인들은 이유 없는 학살을 당했습니다. 이슬람에 의해서도 그랬고, 서방 기독교, 동방 기독교가 연합했던 십자군 전쟁에서 유대인들은 그 틈바구니에서 큰 어려움을 당했다고 합니다.

8.     나라를 세우는 것은 둘째 치고 게토라는 자기들만의 주거지역을 만들고 살았던 유대인들은 당시 어느 기독교 국가에서도 시민으로 인정받지 못했다고 합니다.

9.     이런 유대인들이 살아남기 위해 선택한 것이 당시 기독교인들에게 큰 죄로 여겨졌던 노동을 하지 않고 돈을 버는 것, 고리대금에 손을 댄것이 오랫동안 이런 부류의 일에 특성화 되면서 오늘날 세계 금융시장을 유대인들이 꽉 잡고 있다고 볼 수 있습니다.

10.   어느날 갑자기 일어난 일은 없습니다. 예수를 죽인 민족으로 유럽에서는 오랫동안 유대인들은 사람취급을 받지 못했고, 오늘 읽은 본문에서 처럼 유대인과 깊은 연관이 있는 율법에 대한 바울의 해석은 이 유대인들을 억업하는데 필요한 도구가 되었습니다.

11.   이런 이해를 가지고 오늘 본문을 읽으면 본문을 깊이 이해하지 못합니다.

12.   오늘 설교제목에서도 느껴지시겠지만, “우리까지 위한 것”이라는 바울의 고백은 아브라함을 통해 하나님이 약속하신 그 은혜가 아브라함만을 위한 것이 아니라, 우리까지 위한 것이라는 고백으로 하나님의 구원의 섭리를 가르치고 있습니다.

13.   동시에 “우리까지”라는 의미는 “우리 조차도” 다시 말해 전혀 가능성이 없고, 은혜를 받았다고 하기에는 자신의 삶이나, 상황이 좋지 않음에도 불구하고, 하나님이 은혜를 주셨다는 고백을 통해, 우리들이 생각하는 것 이상 더 큰 하나님의 은혜, 그리고 어느 누구나에게 활짝 열려있는 구원의 가능성에 대해서 우리들을 기대할 수 있습니다.

14.   그러니 여기서, 우리까지라는 말에는 유대인들도 포함되는 것이고, 이방인 우리가 상상할 수 있는 모든 이들을 포함하고 있다는 것을 기억해야합니다.

15.   제가 가끔 말씀드리지만, “나를 구원하신 하나님 이라면” “구원받지 못할 사람이 없다”는 것이 제 고백입니다.

16.   제가 저를 잘 아는데, 저를 이렇게 구원하셨다는 것은 “하나님의 사랑이 생각보다 훨씬 크다는” 증거가 되기 때문입니다.

17.   이런 의미에서 바울은 의도적으로 율법을 무시하고, 은혜를 강조하기 위해 오늘 본문을 쓴 것이 아니라, 은혜와 율법이 무엇이 다른지에 대한, 더 자세히 말씀드리면, 아브라함의 믿음이 여전히 왜 지금까지도 우리들에게 영향을 미치고 있는 지를 바울은 당시 로마교회에 전하고 있는 것입니다.

18.   로마서는 57년에서 58년에 바울이 쓴 편지입니다. 이보다 10년전인 49년에는 클라우디우스 황제가 로마의 모든 기독교인에 대해 추방령을 내려졌습니다.

19.   이중에 브리스길라와 아굴라가 로마에서 추방당해서 고린도로 넘어왔을 때 바울을 만났고, 지금 바울이 편지를 쓸 때 다시 이 두 부부가 로마에 있는 것을 봐서는 추방령이 해제되었다는 것을 짐작할 수 있습니다.

20.   이런 이유 때문인지는 몰라도 로마에서 바울의 편지를 받아보는 사람들, 즉 로마교회의 주역들은 대부분 이방인들이었고, 이들에게 복음을 전하고 설명하는 바울의 입장은 좀더 확장된 하나님의 은혜와 사랑을 설명하고 가르치는 것에 집중한 것 같습니다.

21.   오늘 본문은 이런 의미에서 바울이 어쩌면 유대인들만이 누릴 수 있는 이야기와 인물을 모든 민족들에게까지 계획을 가지신 하나님의 은혜로 해석해 낸 것은 바울의 매우 탁월한 신학적인 업적이라고 볼 수 있을 것 같습니다.

22.   우선, 바울은 13절에서 “하나님의 약속”은 “믿음”에 대한 주제라는 것을 가장 기본적인 명제로 삼고 있다는 것을 확인할 수 있습니다.

23.   하나님의 약속이 율법으로 이해하기에는 부족하고, “믿음”을 통해 그 약속을 이해할 수 있다는 것입니다.

24.   바울은 이 명제를 통해, “하나님의 약속”이 바로 “하나님의 은혜”라는 일치를 강조합니다.

25.   그래서 16절에 보면, 은혜를 입는 것, 은혜를 받는 것은 “믿음의 문제”라고 강조하는데, 이는 오늘날 우리들이 하나님의 은혜를 받는 것, 은혜를 경험하는 것 또한, “우리들이 어떤 믿음”을 가지냐에 따라 결정된다는 것을 드러내 보이고 있습니다.

26.   이번주 성서일과에서 복음서는 마가복음 8:31-38절에 대한 내용입니다.

27.   여기에 보면, 예수님이 앞으로 자신이 당할 고난과, 십자가의 죽음, 그리고 부활과 승천을 제자들에게 가르치는 장면이 나옵니다.

28.   그런데 뜻밖에 베드로가 이런 가르침을 하는 예수님을 꼭 붙들고, 성경은 부드럽게 예수를 붙들었다고 하지만 헬라어 원문에는 “멱살을 잡았다”는 단어를 사용합니다.

29.   베드로가 예수님 멱살을 잡고는 “항의 했다”고 기록하고 있습니다.

30.   이전까지 예수님의 적대자들은 율법학자와 바리새인들이었습니다. 그런데, 마가복음 8장에서는 베드로가 예수님의 적대자로 등장합니다.

31.   제가 과하게 이야기한 것일 수 도 있지만, 성경에서 “베드로가 항의했다”라는 말은, 그리스어 본문에서는 예수를 책망했다는 단어를 사용했습니다.

32.   예수님의 고난에 대해, 예수님을 스스로 하나님의 계획 그리고 하나님의 구원의 계획으로 가르치고 있는데, 베드로는 이것을 받아들일 수 없는 것, 즉 예수를 책망하고 혼내서라도 결코 일어나면 안될 일로 여긴 것입니다.

33.   우리가 하나님의 은혜를 받았다는 것을 가끔 착각하는 것이, 내 맘에 쏙 들어야 은혜롭다고 이야기합니다. 내 맘에 들지 않으면, 우리는 이것을 시험에 들었다고 이야기합니다.

34.   베드로도 이와 비슷한 행위를 한 것입니다. 이에 대해 예수님이 이렇게 말씀하십니다. “베드로를 꾸짖어 말씀하시기를 "사탄아, 내 뒤로 물러가라. 너는 하나님의 일을 생각하지 않고, 사람의 일만 생각하는구나!"

35.   바울도 이와 비슷하게, “은혜를 입는 것, 은혜를 받는 다는 것은” 내 맘에 들고 안들고가 아니라 “믿음의 문제”라는 것입니다. 그러면서 바울은 아브라함의 보여준 믿음의 모습을 오늘 읽은 본문에서 드러내고 있습니다.

36.   생각해보면, 아브라함의 이야기를 통해 하나님은 “아브라함에게 약속을 하십니다. 하늘의 별과 같이 네 자손이 늘어날 것”이라는 당장에 아브라함에게 뭔가를 쥐어 주는 내용들은 발견할 수 없습니다.

37.   이런 아브라함은 단지 그 문장 하나, 그 약속을 믿고는 갈대아 우르에서 길을 떠났습니다.

38.   그러면 뭐 아브라함이 하나님의 약속을 받았으니, 대단한 일들이 있었을까? 잘 아시는 것처럼, 아브라함은 가는 곳마다 불안해 했습니다.

39.   아내 사라를 누이라고 속인 이유는 자신을 죽이고, 아내를 뺏을 까봐 지어낸 거짓말이었습니다. 그정도로 아브라함은 불안해 했습니다.

40.   이런 아브라함을 바울이 네 가지로 왜 아브라함의 믿음이 훌륭한지를 이야기하고 있습니다.

41.   첫번째, 18절에 보면, 희망이 사라졌을때도, “하나님을 바라 보았다” 바울이 첫번째로 소개한 아브라함을 통해서 기억해야할 믿음의 본은 “희망이 사라졌을 때도 하나님을 바라 보았다”는 것입니다.

42.   희망이 사라지면, 절망입니다. 희망이 사라지면 막막함만 보이지, 다른 것은 보이지 않습니다.

43.   우리들의 삶에서 희망이 사라지면 가장 먼저 하는 일이 뭔지 아세요? 내가 원망할 사람을 찾습니다.

44.   내가 왜 이렇게 되었을까? 왜 갑자기 희망이 싹 사라졌다. 누구 때문인가? 대통령을 잘 못 뽑아서, 또는 옆에 있는 사람때문에… 등 찾을 수 있는 원망의 대상들을 찾아냅니다.

45.   그런데, 아브라함은 “하나님을 바라 보았다”고 이야기합니다.

46.   희망이 없고, 절망적일때 “하나님을 바라 볼 수 있어야 합니다” 이것이 믿음입니다.

47.   두번째, 19절에 보면, “아브라함이 백세가 되어 자기 몸이 죽은 것이나 다름 없고, 사라의 태가 죽은 것과 다름이 없는데, 믿음이 약해지지 않았다”고 합니다.

48.   하나님이 아브라함한테 자녀를 허락하신다고 했을 때, 사라는 이것을 비웃었습니다. 그런데 아내에게 이야기할 정도로, 아브라함은 그것을 믿었다는 이야기입니다.

49.   성경은 이삭이라는 늦둥이를 본 아브라함과 사라의 이야기를 소개합니다. 그 늦둥이가 언제 생긴거냐하면, 죽은 것이나 다름 없는 아브라함과 사라를 통해서 생겼습니다.

50.   과학적으로 말이 안되는 신화 같은 이야기죠. 오늘날 이런 일은 절대로 일어날 수 없는 것입니다. 그런데, 이 이야기에서 중요한 것은 노산이 가능하냐 안하냐가 아니라, 그 지경이 되었을 때, 하나님이 말씀하신 것을 아브라함이 의심하지 않았다는 겁니다.

51.   이걸 믿는 것이 신기하게 느껴 지시겠지만, 실제로 아브라함은 이런 말도 안되는 환경, 모두가 다 끝났다고 여기는 그때 일어날 하나님의 기적을 믿었다는 것입니다.

52.   우리들은 환경에 큰 영향을 받으며 살아갑니다. 교육환경, 근무환경, 교회의 환경등 우리들은 늘 여러가지 문제해결과, 전망, 비전을 위해서 환경을 진단하고, 판단합니다.

53.   사람마다 성격이 다르다 보니, 늘 물이 반이나 남았다는 사람과 물이 이것 밖에 남지 않았다는 사람이 존재합니다.

54.   누가 옳고 그르다고 할 수 없습니다.

55.   그런데, 우리들이 “믿음”을 이야기하고, 믿음대로 살아가는 기독교인이라는 소리는 사람들이 흔하게 할 수 있는 판단을 내려놓고, 감히 생각할 수 없는 영역으로 뛰어드는 것이 바로 믿음의 행위입니다.

56.   모든 것이 완벽한 사람이 있습니다. 집안, 학벌, 지식, 외모 뭐 이런 것들이 하나 빠지지 않는 사람이 모든 것을 내려놓고 복음을 전하기 위해 삶을 던지는 것을 우리들은 기억하고 경험하고, 멀리서만 바라만 봅니다.

57.   얼마전에 함께 공부한 형인데, 아프리카미래재단에서 일하면서 잠깐 출장으로 산호세에 와서 저녁을 함게 했습니다.

58.   아프리카미래재단 대표가 박상은이라는 분이었는데, 이분이 베트남에서 선교활동을 하다가, 현지 아이들이 너울에 휩쓸리는 것을 보고 구하려다 본인이 물에 빠져서 심장마비로 삶을 갑자기 마감하셨습니다.

59.   의사셨는데, 한국에서 샘병원을 세우고, 의료선교에 힘썼고, 기독교 의사협회를 만들어서 함께 동역하는 일들을 위해 평생 헌신하셨다고 합니다.

60.   사역 중에 아프리카 미래재단을 세우시고는 의료선교와 함께 아프리카를 후원하는 NGO단체를 세우셨는데, 평생을 의료선교를 하시다가, 갑자기 죽음을 맞이하셨습니다.

61.    그 이야기를 듣는데, 저에게 묵직한 무게가 얹어졌습니다.

62.   평생 자기를 위해 살아도 아까운 인생인데, 자신을 희생하고 포기하는데 노력한 삶에 경외감이 느껴졌습니다.

63.   눈에 보이는 것에 집중하며 살아가는 사람들은 결코 볼 수 없는 것이 있는데, 그게 무엇이냐면, 현실을 넘어선 하나님의 섭리입니다.

64.   교회가 어렵고 전도가 힘든 시대라고 하지만, 하나님은 여전히 이런 사람들을 통해 역사하십니다. 눈으로 보여지는 것, 현실이 모두 인정하는 것, 그것이 전부가 아니라고 믿는 자들을 통해 하나님은 역사하신다는 것입니다.

65.   세번째는 20절에 보면, “그는 끝내, 하나님의 약속을 믿고, 의심하지 않았다. 더욱 굳게 믿으며, 하나님을 굳게 믿었다”

66.   믿음이 좋다는 것은 “의심하지 않았다”에서 출발하는 것입니다. 그리고 것을 끝까지 “의심하지 않았다”는 이야기를 통해 우리들이 이야기하는 믿음의 삶의 모양을 이와 같이 갖추도록 권면하고 있습니다.

67.   예수님은 겨자씨 만한 믿음만 있어도 산을 옮길 수 있다고 말씀하신 것처럼, 믿음이 좋다. 크다는 말보다. “의심하지 않고 믿었다”는 것이 믿음의 가치라는 것을 기억해야합니다.

68.   네번째는 세번째와 비슷한데, 21절에, “하나님께서 스스로 약속하신 바를 이루실 것이라고 확신하였다”

69.   의심하지 않는 이유는 분명히 그렇게 할 것이라는 믿음이 있었다는 것입니다.

70.   아브라함은 이 네가지 믿음의 모양을 통해 의롭다함을 받았다고 본문은 기록하고 있습니다.

71.   아브라함의 믿음에 대한 이야기는 마지막 24절에 결론으로 다시 정리됩니다.

72.   이 모든 믿음의 여정과 이해는 결국 예수를 믿어서 의롭게 된 우리들에게까지도 영향을 준다는 것입니다.

73.   지금 아브라함의 믿음에 대해서 이야기를 하는 것 같았는데, 이 모든 믿음의 행위는 결국 아브라함이 하나님의 은혜로 이해 했기때문이고, 이 은혜는 아브라함이 모든 사람의 조상이 된다고 하신 것처럼, 지금을 살아가는 우리들에게도 똑같이 적용된다는 것입니다.

74.   사랑하는 성도여러분, 아브라함의 믿음은 환타지가 아닙니다. 그리고, 저 멀리 누군가에게 나와 상관없는 것처럼 여겨지는 믿음이 아닙니다.

75.   우리들이 아브라함을 통해 깨닫는 것은 결국, 믿음을 통해 주어진 은혜가 우리에게도 똑같이 주어진다는 것입니다.

76.   누구는 작게 주고, 누구는 크게 주는 것이 아니라, 우리까지 위한 것으로 똑같이 믿음의 은혜를 주셨습니다.

77.   은혜를 받고 안받고는 어떻게 믿는냐에 달려있다고 말씀하고 있습니다.

78.   현실에 주어진 것에 목을 매며 살지 아니면, 그 너머에서 계획하시고 이끌어가실 하나님의 은혜를 경험하며 살지, 바울은 이에 대한 질문을 던지고 있습니다.

79.   대부분 이 편지의 독자들이 이방인들이었습니다.

80.   이들에게 바울이 기대한 것은 자신이 경험한 은혜가, 이들에게도 똑같이 경험되어지는 것이었습니다.

81.   마찬가지로, 초대교회가 경험한 은혜가 지금 이 열린교회에서도 똑같이 경험되어지기를 원하는 것입니다.

82.   훌륭한 믿음의 사람이 보여준 믿음의 삶, 그리고 은혜의 삶이, 나와 상관없는 것이 절대로 아니라, 바로 여러분 한사람 한사람을 위한 것임을 우리들은 기억해야합니다.

83.   이를 위해 마음을 굳게 먹고, 더 하나님을 믿으며, 의심하지 말고 하나님이 이루어가실것이라는 소망을 품는 저와 여러분이 되기를 바랍니다.






Sunday, February 25 Worship Service 2 Weeks of Lent (Purple)

Romans 4:13-25

For us too

1. It is raining more often than usual, which gives the trees and flowers the strength to survive this summer and fall.

2. What seems excessive can also produce something positive in time, for what we don't know now, we can confess in hindsight, is God's providence, knowing all too well that our guesses and ideas are limited.

3. Yesterday, as I prepared to teach World Church History through the Bible Conference Movement, I had a delightful time personally. It occurred to me that the reason for studying church history is that there is nothing new under the sun, that we can use history to look back to where we are today, and that by experiencing a time that has constantly repeated itself in similar ways, we can find wisdom and direction for what we face today.

4. Some may interpret Paul's confession today as a call to lighten up on the law.

5. Indeed, historically, this text has provided the justification needed to oppress the Jews.

6. Still, it is a product of the long history of the church that the Jews stubbornly refuse to stop doing what they are doing while the world is focused on them, with the conflict in Palestine far from over. ㄴ

7. during the Crusades, the Jews were slaughtered for no reason, not only by Islam but also by Western and Eastern Christians, and in the Crusades, the Jews were caught in the middle.

8. The Jews were not recognized as citizens in any of the Christian countries of the time, let alone founding their country, and lived in ghettos.

9. The way these Jews chose to survive was to make money without working, which was considered a grave sin by Christians at the time, and usury, which has long been characterized by this type of work, which is why Jews dominate the world's financial markets today.

10. It didn't just happen one day; Jews were long pariahs in Europe as the people who killed Jesus, and Paul's interpretation of the law, which is deeply associated with Jews, as in today's passage, became a necessary tool to keep them down.

11. If you read today's passage with this understanding, you will not understand the text deeply.

12. As the title of today's sermon suggests, Paul's confession that "it is for us also" teaches the providence of God's salvation by affirming that the grace promised by God through Abraham is not just for Abraham but for us.

13. At the same time, "even for us" means "even for us," that is, even for those whose lives or circumstances are too improbable or unfavorable to be called gracious, the confession that God has given us grace allows us to look forward to God's grace, which is greater than we can imagine, and to the possibility of salvation, which is wide open to anyone.

14. We must remember, then, that the phrase "until us" includes Jews and Gentiles and everyone else we can imagine.

15. As I sometimes say, it is my confession that "if it is God who saved me," "there is no one who will not be saved."

16. Knowing me as I do to have saved me in this way proves that "God's love is much greater than we can imagine."

In this sense, Paul did not write today's text to intentionally ignore the law and emphasize grace, but rather to communicate to the Roman church of his day the difference between grace and the law, or more specifically, why Abraham's faith is still relevant today.

18. Paul wrote Romans in 57-58 A.D. Ten years earlier, in 49, Emperor Claudius had issued a decree of banishment against all Christians in Rome.

19. Two of them, Brigid and Aquila, had been exiled from Rome and met Paul when they came to Corinth, and now that they are in Rome again, when Paul writes, we can assume that the ban has been lifted.

20. Perhaps for this reason, the recipients of Paul's letters in Rome, the leading players in the Roman church, mainly were Gentiles, and Paul's approach to preaching and explaining the gospel to them seems to have been centered on defining and teaching a more extended version of God's grace and love.

21. In this sense, today's passage is one of Paul's outstanding theological achievements, as he interprets stories and characters that were perhaps unique to the Jews as the grace of a God who has a plan for all peoples.

22. First, we see that Paul makes the most basic proposition in verse 13 that "the promises of God" are the subject of "faith." 23.

23. the promises of God are insufficient to be understood by the law, but they can be understood through "faith."

With this proposition, Paul emphasizes the unity that "the promise of God" is "the grace of God." 25.

26. In this week's Bible lesson, the Gospel reading is Mark 8:31-38.

27. In this passage, Jesus teaches his disciples about his future suffering, death on the cross, resurrection, and ascension.

Unexpectedly, Peter grabs hold of Jesus during this teaching, and while the Bible says he gently grabs hold of Jesus, the original Greek uses the word "seized".

29. It says that Peter grabbed Jesus by the throat and "protested".

30. Until this point, Jesus' antagonists had been the scribes and Pharisees, but in Mark 8, Peter becomes Jesus' antagonist.

31. I may be reading too much into this, but when the Bible says, "Peter protested," the Greek text uses the word rebuked Jesus.

32. about Jesus' suffering, teaching it as God's plan and God's plan of salvation, which Peter sees as unacceptable, something that should never have happened, even if it meant rebuking and rebuking Jesus.

33. The mistake we sometimes make about being favored by God is that we say it's only gracious if we like it. If it doesn't go our way, we call it temptation.

34. Peter did something similar, and Jesus says this about him. "He rebuked Peter and said to him, "Get behind me, Satan. You are not thinking about the things of God but only about the things of men!"

35. Similarly, Paul says that "to receive grace, to be gracious" is not a matter of liking it or not liking it but "a matter of faith." In doing so, Paul draws on Abraham's example of faith in today's reading.

36. If you think about it, in the story of Abraham, God promises Abraham: "I will make a promise to Abraham. Your descendants will be as numerous as the stars in the sky." There is no immediate handout to Abraham.

37. Abraham believed that sentence and promise and set out from the Ur of the Chaldees.

38. So what, then, did Abraham have to do to receive God's promise? Well, as you know, Abraham was anxious everywhere he went.

39. He lied about his wife, Sarah, because he was afraid that she would kill him and take his wife away from him. That's how anxious he was.

40. Paul tells us four reasons why Abraham's faith was so great.

41. in verse 18, he "looked to God" even when hope was gone. Paul's first example of faith in Abraham is that he "looked to God even when hope was gone."

42. When hope is gone, there is despair. When hope is gone, you see nothing but a dead end and nothing else.

43. When hope is gone, do you know the first thing we do? We find someone to blame.

44. What happened to me? Why did I suddenly lose hope? Who is to blame? I blame the president, the person next to me, or whatever I can find.

45. Yet, Abraham says that he "looked to God."

46. When you're hopeless or desperate, you have to be able to "look to God." That's faith.

47. Secondly, in verse 19, we read, "Now Abraham was a hundred years old, and his body was as dead, and Sarah's womb as dead, but his faith did not fail."

48. When God told Abraham that he would have children, Sarah scoffed at the idea, but Abraham believed it enough to tell his wife.

49. The Bible tells the story of Abraham and Sarah, who saw a late-born child named Isaac, who was born to Abraham and Sarah, who were both dead.

50. It's a mythical story that doesn't make sense scientifically; it could never happen today. But what's important about this story is not whether or not late-term births are possible, but that Abraham didn't doubt what God said when it came to that point.

51. It may seem strange to believe this, but the reality is that Abraham believed in a miracle from God that would happen amid these crazy circumstances when everyone else thought it was over.

52. Our environment greatly influences our lives. Whether it is an educational environment, work environment, or church environment, we always diagnose and judge the environment for various problem solutions, outlooks, and visions.

53. Each person has a different personality, so there is always someone who says there is half a glass of water left and someone who says there is only this much water left.

54. No one can say who is right or wrong.

55. However, when we talk about "faith" and say that we are Christians who live by faith, it is an act of faith to set aside the judgments that people commonly make to dive into the realm of the unthinkable.

56. There is a person who is perfect in everything. We remember, experience, and look on from a distance when someone with everything going for them - family, education, knowledge, appearance - drops everything and throws their life away to share the gospel.

57. My brother, who I studied with recently, came to San Jose for a short business trip while working at the Africa Future Foundation and invited me to have dinner with him.

58. The head of the Africa Future Foundation was Mr. Sang Park, who was doing missionary work in Vietnam, and when he saw local children being swept away by a tidal wave, he drowned himself and died suddenly of a heart attack.

59. He was a doctor and devoted his life to establishing Sam Hospital in Korea, doing medical missions, and working with the Christian Doctors Association.

60. During his ministry, he founded the Africa Future Foundation, an NGO that supported Africa with medical missions. he spent his life doing medical missions, and he died suddenly.

61. When I heard that story, it weighed heavily on me.

62. I was in awe of the sacrifices he made and the effort he put into giving up his life for others.

There is something that people who live their lives focusing on what they can see can never see, and that is God's providence beyond reality.

64. They say it's difficult for the church and evangelism, but God still works through these people. God works through those who believe that what is visible, what reality recognizes, is not all there is.

65. Third, in verse 20, "Finally, he believed God's promise and did not doubt. He believed all the more firmly and held fast to God."

66. Good faith starts with "not doubting," by telling the story of "not doubting" to the end, we are encouraged to shape our lives of faith in this way.

67. Good faith is like Jesus saying that if you have faith the size of a mustard seed, you can move mountains.

Good faith is like Jesus saying that if you have faith the size of a mustard seed, you can move mountains. Bigger is better. We must remember that "believed without doubting" is the value of faith.

The fourth is similar to the third, in verse 21, "He was convinced that God would fulfill what he had promised him."

69. The reason for not doubting is that he had faith that he would do so.

70. The text says that Abraham was justified through these four forms of faith.

71. The story of Abraham's faith is summarized again in the final 24 verses with a conclusion.

72. The journey and understanding of this faith is that it ultimately extends to us who have been justified by faith in Jesus.

73. It's like he's talking about Abraham's faith, and all of these acts of faith were ultimately understood by Abraham by God's grace, and this grace applies to us now, just as God said that Abraham would be the father of all people.

74. Beloved saints, Abraham's faith is not a fantasy, and it is not a faith seen by someone far away as having nothing to do with me.

75. we realize from Abraham that, in the end, the grace given through faith is given to us in the same way.

76. The grace of faith was not given to some in small amounts and others in large quantities but equally to all of us.

77. He says whether we receive grace depends on our beliefs.

78. Paul is asking the question: do we live by what we have, or do we live by experiencing the grace of God, who plans and leads beyond it?

79. Most of the readers of this letter were Gentiles.

Paul's expectation for them was that they would also experience the grace he had experienced.

81. In the same way, the grace experienced by the early church is desired to be experienced by the open church today.

82. We must remember that the life of faith and grace demonstrated by a great man of faith is never about me but about each of you.

83. To this end, may you and I harden our hearts, trust God more, and not doubt but hope that God will fulfill.

조회수 8회

최근 게시물

전체 보기

Kommentare


bottom of page